NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Normalt sitter laddningsregulatorn integrerad med kolen på nya generatorer. Eftersom de slits med tiden är det nog smart att byta om generatorn är ur.
av dieselputte
Om du köper ny laddregulator bör du kolla att du får en med 3 ledare i kontakten, får du en med bara 2 stift kommer bilen larma för elfel. Har bilen gått många mil bör släpringarna kollas, är de slitna bör du satsa på en utbytesgenerator.
Användarvisningsbild
av andreasw
Hej igen! Har nu bytt diodbryggan som jag beställde ifrån bildelaronline24. Dom sa att den inte skulle passa men det gjorde den visst! Väldigt enkelt ingrepp för er som kanske vill försöka, dock måste man ha en lite större lödkolv. Kostade ca 200kr ifrån tyskland. Klart billigare än 3-4000 dom vill ha för en ny generator i sverige.

Nu laddar generatorn 14,5-14,7 på tomgång. Vet inte om batteriet är helt fulladdat. Vad ska generatorn ladda? Någon med koll? Bytte aldrig laddregulatorn.
Senast redigerad av 1 andreasw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Dom laddar ofta mer än så, vet ej varför. Det värdet du har är väldigt bra. Har mätt flera nya generatorer till de här bilarna, inte sällan över 15V.
Användarvisningsbild
av andreasw
TommyP86 skrev:Dom laddar ofta mer än så, vet ej varför. Det värdet du har är väldigt bra. Har mätt flera nya generatorer till de här bilarna, inte sällan över 15V.
Jasså? Ändå ser min laddregulator ut som hej kom och hjälp mig. Fick inte isär "kabelskon" som klämmer in på diodbryggan, slant med skruvmejseln och mejslade på baksidan av regulatorn, inte en fin syn. Men den verkar ju fungera bra ändå =)
Användarvisningsbild
av frasse4
14,4 V är fullt tillräckligt
av dieselputte
andreasw skrev:Hej igen! Har nu bytt diodbryggan som jag beställde ifrån bildelaronline24. Dom sa att den inte skulle passa men det gjorde den visst! Väldigt enkelt ingrepp för er som kanske vill försöka, dock måste man ha en lite större lödkolv. Kostade ca 200kr ifrån tyskland. Klart billigare än 3-4000 dom vill ha för en ny generator i sverige.

Nu laddar generatorn 14,5-14,7 på tomgång. Vet inte om batteriet är helt fulladdat. Vad ska generatorn ladda? Någon med koll? Bytte aldrig laddregulatorn.
Hoppas bryggan är dimensionerad för 150 A , det fanns 2 olika modeller. Skall beställa en själv i förebyggande syfte.

Undrar just vad som får dioderna att paja, överhettning ?

Har funderat varför man lagt laddningen så högt, förr i tiden låg ju de flesta bilar på typ 13,5 -13,7 V vid gaspådrag. Kanske all elektronik som kräver mycket ström i dagens bilar.
Användarvisningsbild
av andreasw
dieselputte skrev:
andreasw skrev:Hej igen! Har nu bytt diodbryggan som jag beställde ifrån bildelaronline24. Dom sa att den inte skulle passa men det gjorde den visst! Väldigt enkelt ingrepp för er som kanske vill försöka, dock måste man ha en lite större lödkolv. Kostade ca 200kr ifrån tyskland. Klart billigare än 3-4000 dom vill ha för en ny generator i sverige.

Hoppas bryggan är dimensionerad för 150 A , det fanns 2 olika modeller. Skall beställa en själv i förebyggande syfte.

Undrar just vad som får dioderna att paja, överhettning ?

Har funderat varför man lagt laddningen så högt, förr i tiden låg ju de flesta bilar på typ 13,5 -13,7 V vid gaspådrag. Kanske all elektronik som kräver mycket ström i dagens bilar.
Jo jag såg att det fanns två, min såg identisk ut som den som satt i bilen. Den billigare på bildelar hade ju inte "dioder" i alla hål, men den jag köpte var det så på. Planerat åldrande kanske? :x
Användarvisningsbild
av frasse4
Kan vara temperaturkompenserad laddning då den laddar med högre spänning när det är kallt. Nu är väl generatorn i V50 en Denso på 120 eller 150 A och den lät väl jobba ganska hårt. Jag har en 120 A Denso i min 940 och den har ju ganska mycket mindre el. Med det sagt har jag ju iof fått diodfel i min generator också :)
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]