NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Hej, har nu under en tid studerat en del inlägg för att kunna skapa mig en uppfattning om denna bils brister.
Jag äger själv nu en volvo v40 som är ett måndagsex så jag vill helst slippa alla skräckexempel med allt ifrån lösa styr system till rutor som vevar ner sig själv.

Saken är nästan klar, det ska bli en V50 till våren men vilken årsmodell motoralt etc är att föredra?
Användarvisningsbild
av ziaal243
Morsan äger en S40 2,4i -04, den är en av de tidiga gjorda ex. För några dagar sen hade ho problem och öppna dörren för det var kallt, stereon och baksätet fick hon utbytt på garantin men förutom det så finns det inga problem.

När det gäller motor så välj 2,4 140 el 170 hk, och satsa på en kinetic för då får man bra nivå på utrustning.

Jag tycker att stereon som man får med är dålig, ljudet är inte bra så satsa på High Performance audiosystem.

Lycka till
av Doby
Årsmodell tror jag inte spelar ngn roll. Min bil är en -04 140 business och jag har inte haft några problem med min förutom en läckande spolare vid bakrutan. Huvudsaken är att allt är åtgärdat.

Många verkar ha haft problem med mjukvaran men det verkar det vara på alla årsmodeller. Min mjukvara har funkat utan problem.

Volvos femmor drar bensin så man får tänka på att köra snålt. Hade jag köpt en besinare idag så hade jag nog valt 2.0an då den verkar vara snålare. Minst business eller kineticpaketet även om jag tycker att businesspaketet var bättre än kinetic som ska motsvara.
av dali
Skulle rekommendera en -05:a eller senare, pga barnsjukdomar på -04:orna. Har haft en S40N -04:a och det var en hel del verkstadsbesök.

Om du vill ha en sportig bil så är T5 riktigt kul att köra, med en driftskostnad som inte ligger särskilt mycket högre än 2.4/2.4i. Det finns många begagnade, satsa på en med High Performance (eller Premium) stereo om du är ljudintresserad.

Om du kör långt så hade jag igår rekommenderat en 2.0D, men efter att ha läst denna tråd så låter 1.6D eller rent av D5 som ett säkrare val. 2.0D är dock riktigt trevlig att köra, bra kraft och relativt låg förbrukning (0.6-0.65).

Här finns info om vad som skiljer de olika modellåren: Volvo.
av heckles
Jag har en V50 2.4 -05 och den har haft ett antal "barnsjukdomar" och andra fel även den..

* Radion blir tyst och "hänger sig" (garantirep, uppdat mjukvara))
* Handtaget till bakluckan slutade fungera (knappen byttes ut)
* "Knak" i förarstol som åtgärdades med smörjning på verkstad
* Byte/justering av handbroms (garantirep, inkallad av Volvo Personvagnar)
* Svåröppnad förardörr vid kyla (smörjning?)

Är grymt nöjd med bilen ändå men jag tycker att kvalitetskänslan avtagit avsevärt lagomt när nybilsgarantin gick ut. Den har börjat skramla, det låter från bakom konsollen när man slagit av bilen, m.m
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Okey.
Då vet jag.

Tanken är faktiskt en 140hk eller en 170hk och stereon är ett måste.
Spelar en hel del i bilen så något bra ljudsystem är att satsa på.

Sen vill jag ha xenon men det är kanske många som har valt till det i Kinetic paketet.
Diesel har jag varit inne på men eftersom jag inte kör speciellt mycket privat lär det nog aldrig bli en diesel. Iofs kan jag ev fixa billig diesel på åkeriet men känns knappt lönt när skatten ligger på drygt 3papp per år för en 2.0D

Kan man uppgradera ljudsystemet själv med fler högtalare efteeråt?
Alltså så man får upp ljudanläggningen i premium sound level?

Jag har länge velat ha en flexifuel men med dagens priser på etanol lönar det sig knappast och inte tala om att servicen är uttökad på en sådan bil. Sen är det ju ett minus att den är grymt slö.

Det är svårt att veta när bilförsäljarna kommer med kommentarerna som "det är klart du ska ha det" och så ångrar man kanske sig efteråt.

Men V50an verkar vara en väldigt trevlig bil. :)
av dali
Det är rätt länge sedan jag kollade, men då fick jag uppgiften att det kostade ca 16.000 att uppgradera från Performance (dvs standardstereon) till High Performance. Mycket dyrare än att kryssa i det när man beställer en ny bil. Ev kan det gå att göra uppgraderingen själv, gm att köpa högtalarna från skrotade bilar, vet att det görs på V70.

Angående skatten på diesel, har du kollat vad skatten på en 2.4i är? Den ligger på 1.920 kr/år (manuell vxl), en 1.6D ligger på 2940 kr/år ... det skiljer alltså ca 1000 kr/år, man behöver inte köra så många mil innan det blir billigare med diesel. 2.0D ligger högre, mellan 3.800 och 4.100 beroende på växellåda (5 vxl är billigare).

Man kan kolla skatten här: Vägverket.
av reflex
Har även jag funderat på att köpa en V50 till våren. Har läst en del på forumet, och förstått att det kan förekomma en del problem med bilen. Är det något att vara orolig över vid köp? Sedan blir jag inte klok på vilken motor som är att föredra. Har tidigare tänkt att 2,4 140 motorn blir ett bra köp, men efter att jag förstått att den drar en del bensin, så har jag funderar på en 1,8. Är den motorn allt för svag och trist, eller klarar man sig med den?
av DanneF
reflex skrev:Har även jag funderat på att köpa en V50 till våren. Har läst en del på forumet, och förstått att det kan förekomma en del problem med bilen. Är det något att vara orolig över vid köp? Sedan blir jag inte klok på vilken motor som är att föredra. Har tidigare tänkt att 2,4 140 motorn blir ett bra köp, men efter att jag förstått att den drar en del bensin, så har jag funderar på en 1,8. Är den motorn allt för svag och trist, eller klarar man sig med den?
jag har en 1,8 flexifuel och tycker väll att den spettar på helt ok, men de e ingen motorvägsracer direkt, den varvar ganska mycket på motorvägen pga lågt växlad, och på långresa i 110km/h så drar den 0.73 i bensin och ca litern när det gäller etanoldrift.
växellådan är väldigt skön och ha o göra med, den är inte de minsta sladdrig i växelspaken.

jag vet inte om du är intresserad av flexifuelen eller en vanlig 1,8? men dkulle nog avråda från den vanliga 1,8 den kommer nog ha mycke sämre andrahandsvärde.
flexifuelmotorn ger enligt teknikensvärld 138hk med etnol i tanken.
av Lej
FiddeUBC skrev:Okey.
Då vet jag.

Klipp// Jag har länge velat ha en flexifuel men med dagens priser på etanol lönar det sig knappast och inte tala om att servicen är uttökad på en sådan bil. Sen är det ju ett minus att den är grymt slö. //klipp.
Lönar sig? vill andas i framtiden också därför kör jag Flexifuel.
"Lönar" sig inte idag men när oljan stryps i pumparna då har jag gjort ett klipp som köpte Etanolbil innan.
Slö? är det tävlingsbil du letar efter?
Nöjd, sover gott om nätterna :wink:
Byta kondensor själv?

De brukar sitta i ordningen kondensor, laddluftkyl[…]

Under 30 sek efter tändning av kommer det ett[…]

V50 D2 man 2012 Glow plug?

Hej. Nybliven med denna bil. När jag kopplar[…]

För mig var Google maps långsam i b&oum[…]