NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klevert70
Hej. Har en Volvo V50 170hk 04 och den har gått ca 5600 mil. Sedan en vecka tillbaka så tänds varningslampan störning på avgasreningen. Jag har fått uppfattningen av att den bara tänds när det regnar och är fuktigt ute. Jag var iallafall och besökte en liten volvo reperatör idag som har en dator som han kopplar in i bilen och gör en fel diagnos. Han fick fram att det var styrenheten för bränslet."Låg signal" Han hissade upp bilen och visade var den var och han tyckte att den satt väldigt idiotisk under bilen bredvid höger bakhjul.Helt öppet satt den för vatten och grus.
Han nollstsällde felet och sedan var jag ute och körde en stund och den tändes iallafall inte mer under den turen. Han berättade även att det tydligen är ett vanligt fel att den krånglar. Är det någon som vet om Volvo har förlängd garanti på detta??
Mvh Johan
av Hellrider
klevert70 skrev:Hej. Har en Volvo V50 170hk 04 och den har gått ca 5600 mil. Sedan en vecka tillbaka så tänds varningslampan störning på avgasreningen. Jag har fått uppfattningen av att den bara tänds när det regnar och är fuktigt ute. Jag var iallafall och besökte en liten volvo reperatör idag som har en dator som han kopplar in i bilen och gör en fel diagnos. Han fick fram att det var styrenheten för bränslet."Låg signal" Han hissade upp bilen och visade var den var och han tyckte att den satt väldigt idiotisk under bilen bredvid höger bakhjul.Helt öppet satt den för vatten och grus.
Han nollstsällde felet och sedan var jag ute och körde en stund och den tändes iallafall inte mer under den turen. Han berättade även att det tydligen är ett vanligt fel att den krånglar. Är det någon som vet om Volvo har förlängd garanti på detta??
Mvh Johan
noppz ingen förlängd garanti,däremot kan dom använda sig av din maskinskada,eller emissionsgarnti,om den har gått mindre än 8000mil.
Han borde ju veta att det inte är någon idé att bara nolla å försöka igen,du kommer bara bli stående!
När den byts skall den samtidigt byggas om,monteras under baksätet istället!
av Frigge
Hellrider skrev:
klevert70 skrev:Hej. Har en Volvo V50 170hk 04 och den har gått ca 5600 mil. Sedan en vecka tillbaka så tänds varningslampan störning på avgasreningen. Jag har fått uppfattningen av att den bara tänds när det regnar och är fuktigt ute. Jag var iallafall och besökte en liten volvo reperatör idag som har en dator som han kopplar in i bilen och gör en fel diagnos. Han fick fram att det var styrenheten för bränslet."Låg signal" Han hissade upp bilen och visade var den var och han tyckte att den satt väldigt idiotisk under bilen bredvid höger bakhjul.Helt öppet satt den för vatten och grus.
Mvh Johan
noppz ingen förlängd garanti,däremot kan dom använda sig av din maskinskada,eller emissionsgarnti,om den har gått mindre än 8000mil.
Han borde ju veta att det inte är någon idé att bara nolla å försöka igen,du kommer bara bli stående!
När den byts skall den samtidigt byggas om,monteras under baksätet istället!

Den kommer garanterat stanna om den inte byts.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det här är rätt intressant...

Någonstans på Volvos konstruktionsavdelning finns det alltså en människa som har suttit med en pumpstyrenhet i handen och tänkt:
"Jaha, var ska vi göra av den här då..? Jo! Vi sätter den här, innanför höger bakhjul, det blir fint!"

Man får väl anta att det krävs "lite" mer än 9 års grundskola för att ta sig till en position där man bestämmer var saker ska sitta på en ny Volvo?
Man kan ju för fan gå in på MacDonalds och fråga första bästa blondin bakom disken om hon tycker att ett hjulhus på en bil är en lämplig plats för 2450 kr elektronik och få ett vettigt svar...
Användarvisningsbild
av CarMan
Sparkz skrev:Det här är rätt intressant...

Någonstans på Volvos konstruktionsavdelning finns det alltså en människa som har suttit med en pumpstyrenhet i handen och tänkt:
"Jaha, var ska vi göra av den här då..? Jo! Vi sätter den här, innanför höger bakhjul, det blir fint!"

Man får väl anta att det krävs "lite" mer än 9 års grundskola för att ta sig till en position där man bestämmer var saker ska sitta på en ny Volvo?
Man kan ju för fan gå in på MacDonalds och fråga första bästa blondin bakom disken om hon tycker att ett hjulhus på en bil är en lämplig plats för 2450 kr elektronik och få ett vettigt svar...

sen var det en annan killa som fick ta reda på "skiten"
Hmm.. vi har en styrenhet som sitter framför höger bakjul, som inte tål miljön, vad ska vi göra för att åtgärda detta????
Nu har jag det, vi låter den sitta kvar, men vi vrider den 90grader.

--------
nåpgra månader senare, konstigt, det funka inte heller, nu får vi hitta på nåt annat...
av klevert70
Hej. Har en Volvo V50 170hk 04 och den har gått ca 5600 mil. Sedan en vecka tillbaka så tänds varningslampan störning på avgasreningen. Jag har fått uppfattningen av att den bara tänds när det regnar och är fuktigt ute. Jag var iallafall och besökte en liten volvo reperatör idag som har en dator som han kopplar in i bilen och gör en fel diagnos. Han fick fram att det var styrenheten för bränslet."Låg signal" Han hissade upp bilen och visade var den var och han tyckte att den satt väldigt idiotisk under bilen bredvid höger bakhjul.Helt öppet satt den för vatten och grus.
Mvh Johan

Hade inne bilen på Volvo idag. De byter styrenheten för bränslet på emission garanti. Hade annars kostat mig 3000 kr. De ska även flytta på styrenheten så den kommer in i bilen. Volvo har väl insett att den inte sitter så bra under bilen.

Mvh Johan
av LKPG
Jag har fått min styrenhet bytt men vet ej om dom flyttade den?! måste kolla! Men nu har problemet flyttat sig till en liten pump i motorrummet, den vägrar att sluta gå efter att jag stängt av bilen. Känns som att dessa har med varnadra att göra! Någon som vet! har en v50 2,4 (2004)
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Är det lilla pumpen vänster fram du menar så det vakuumpump
för bromssystemet och den har inget ihop med motorn.
Troligen givarfel!
av LKPG
Tack för svar!
av Rawh
Har precis fått min V50 1.8F -06 från volvo bil. Har haft bilen i fem dagar och nu har lampan för fel på avgasrening tänts på instrumentpanelen. Snopet kan man väl säga.

Lampan tändes i samband med ett annat problem. När jag skulle ut ur parkeringshuset så försöker jag använda fönsterhissen på förarsidan för att stoppa in biljetten. Men den vägrar fungera, provar de andra hissarna och de fungerar som de ska. Jag får för mig att det kanske hjälper att stänga av bilen och starta igen, och mycket riktigt fungerar det. Däremot så tänds lampan för fel på avgasreningen. Nån som har nån ide på om det kan hänga ihop?

Bilen ska in på 4000mila service snart och nåt mindre garantiärende och jag undrar bara om jag ska be dom göra något speciellt.

Tack på förhand

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]