NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nscho
Är det någon som har haft problem med vacuumpumpen till bromsen?

Förra våren dök det upp ett vinande ljud under motorhuven på min S40 2.4i, årsmodell 2004. Det visade sig vara vacuumpumpen till bromssystemet (den ska dra igång om motorn inte orkar fixa tillräckligt med vacuum i bromssystemet). Jag körde in på verkstaden och de bytte ut vacuumpumpen.

Men nu har vinandet dykt upp igen. Lite skumt att det är samma fel igen, det tyder ju på att det inte var pumpen det var fel på förra gången, utan det är något annat som gör att pumpen flippar ur.

I värsta fall är det ju en läcka i systemet som gör att pumpen faktiskt går hela tiden, men när den har gått på heltid ett tag håller den inte längre, och då börjar den låta. Den är stekhet också.

Någon som har något tips?
av v50_mikael
Hej, har en v50 2.4 -04.
Jag har samma problem som dig och har haft det ett bra tag nu.

Detta ljud började komma enstaka gånger i början och kom sedan mer och mer frekvent tills dess att pumpen gick varenda gång jag startade bilen.
Jag lämnade då in den på verkstaden och de kopplade in datorn medans pumpen gick och fick ut nån typ av data...Men de sade att de fick lov att stänga av blien och starta den igen för att få en riktig spårning.
När de startade blien med datorn ikopplad så slutade pumpen att gå och sedan var den tyst någon månad...men sedan började det igen. Först någon enstaka gång och sedan hela tiden.

De på volvoverkstaden säger att de inget kan göra om de inte kan spåra med datorn.

Jag läste i något tidigt inlägg här på siten att det kunde vara givaren till bromsservot som kunde krångla så jag bytte den till en kostnad av ca 1200 :-

Sedan dess har det gått hyfsat, men nu börjar pumpen gå igen ibland...så jag antar att den snart går hela tiden igen.

Jag börjar bli lite trött på det nu!
av nscho
Jag var inne på verkstaden förra veckan och den här gången bytte de givaren till pumpen, 1800:- för felsökning, jobb och material. Men jag är skeptisk, sist bytte de ju pumpen för samma symptom och det är helt osannolikt att det skulle vara två oberoende fel på samma system på 8 månader. Så det känns som om de bara chansar på vad det kan vara, på min bekostnad. :x

Det skumma är att några dagar innan den var inne på verkstaden så åkte jag förbi för att de skulle ta en snabb koll. Han petade och drog lite på grejorna och efter det lät den inte alls lika ofta. Så det verkar ha varit glapp någonstans. Höll de på med din också innan de startade om bilen för att spåra?
av Frigge
Problemet brukar ligga i givaren, om den hela tiden skickar signal om att vacuumtrycket är fel kommer pumpen gå hela tiden. Vet att det varit lite problem även med pumpen.

?

En hypotetisk faktor att ev ta med i beräknin[…]

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V90cc vibrationer

Är ett ganska känt fenomen, se denna gig[…]