NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BlackXS
Bild

Har denna på min bil just nu (svarta) men skulle vilja ha den med större blinkersglas samt klarare blinkersglas som denna blåa v50 har

Bild

Går det att bara byta ut kåpan med blinkersen på eller måste man byta ut hela enheten? Har instegsljus undertill och infällbara backspeglar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kolla om kablaget är samma på bildelsbasen, samt fästet, har för mig att jag ställt frågan här när jag köpte en V50 och fick svaret att det är olika fästen men kom aldrig längre tyvärr
Användarvisningsbild
av BlackXS
Micce1980 skrev:Kolla om kablaget är samma på bildelsbasen, samt fästet, har för mig att jag ställt frågan här när jag köpte en V50 och fick svaret att det är olika fästen men kom aldrig längre tyvärr

kikade på bildelsbasen, såg att den med större blinkers finns både med 6 kablar och 8 kablar men stod inte vad som finns i backspeglarna för utrustning för dessa 6-8 kablar, undra om vida kan säga om bägge modeller passar just årsmodellen av min i reservdelar till bilen, får kika vidare på det :wink:
Användarvisningsbild
av grillchips
Nu ska vi se. Jag minns inte helt 100 hur det ligger till, men jag skaffade ett par speglar med de funktioner dina nuvarande har. Om jag minns rätt (förutsatt att det är markbelysning samt elinfällbara) så har den högra spegeln 12 kablar och den vänstra 10. Sedan faller väl kablar bort ju fler funktioner man tar bort, vågar jag anta.

Ytterligare en grej jag fick reda på igår, som jag surar lite över att jag inte forskat i det själv då jag velat ha det länge, är att Volvos spegelhus verkar ha samma infästningsstorlek på flera modeller. Dvs, du kan skruva loss huset från armen och montera det på den befintliga armen. Så rent krasst ska det vara hur enkelt som helst att montera speglar från ex en V60 (med den smala avlånga blinkersen som är pangsnygg) på en V50. Personen som gjorde detta monterade dessa på en C30 och det tog enligt honom själv "totalt 20min arbete." Om det är så enkelt tar jag inte gift på, men jag har ingen anledning att misstro honom i detta.

För att återgå till grundfrågan, att bara byta ut själva blinkersen och kåpan till de andra (den blåa bilen) tror jag blir knöligt. Har svårt att tro att delarna passar helt enkelt. Värt att notera är ju att V50 även fick STÖRRE speglar från någon årsmodell strax efter faceliften kom. Vet flera som köpt beggade r-designkåpor som sen inte passat.
Vill man labba lite så kan man ju förstås försöka hitta billiga beggade delar och testa. I värsta fall får man sälja de vidare och mig veterligen går de åt, både kåpor och blinkersglas, så man lär nog inte behöva göra alltför stor förlust på det hela, om ens någon.
Användarvisningsbild
av Micce1980
grillchips skrev:
Ytterligare en grej jag fick reda på igår, som jag surar lite över att jag inte forskat i det själv då jag velat ha det länge, är att Volvos spegelhus verkar ha samma infästningsstorlek på flera modeller. Dvs, du kan skruva loss huset från armen och montera det på den befintliga armen. Så rent krasst ska det vara hur enkelt som helst att montera speglar från ex en V60 (med den smala avlånga blinkersen som är pangsnygg) på en V50. Personen som gjorde detta monterade dessa på en C30 och det tog enligt honom själv "totalt 20min arbete." Om det är så enkelt tar jag inte gift på, men jag har ingen anledning att misstro honom i detta.
Vad i hela... Har du en länk eller bild på resultatet, det lät ju intressant. :)
Användarvisningsbild
av grillchips
Tack Jim! :) jag blev väldigt förvånad när han sa hur enkelt det var. Så nu kollar jag frenetiskt efter speglar på nätet, men ack så dyra.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Audipower skrev:Finna på länk nedan
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic
Jo men hur menar du?

Det är en V60 på bilden, antagligen en exempelbild för att visa färgen.

Tycker detta är högintressant, synd bara att man inte visste detta innan bilen såldes.
240 med "specialvagnsnummer"

Har inget svar på din fråga men jä[…]

Ah just, 2014 är ju föregående. D&[…]

Den här gången är det faktiskt V[…]

Hej! Jag hade min 2017 XC60 på Volvo orgina[…]