NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick idag ett papper om återkallning av min V50, åtgärder av larm, klimatanläggning och batteriladdning.

Min har redan haft trasig klimatanläggning ( ny mjukvara där ) och även larmet har varit knäppt..antar att det är även det som åtgärdas.
Någon som vet nåt mer om denna åtgärd som heter A36093 ?
av Frigge
Det är en uppgradering av mjukvaror.
av lilledanne
Jo..det förstår jag..det står ju på återkallelsen(!) Men jag undrar om nån vet mer i detalj vad som åtgärdas ?
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
Jag lämnade in min bil för några garantiåtgärder under mellandagarna och då passade dom på att lägga in ny mjukvara i "huvuddatorn", ingen aning vad det skulle förbättra. Bilen uttagen 061019!
av Doby
Och så snackar alla att man ska undvika -04orna. Haha, har inte haft några garantifel på min förutom ett läckande spolarmunstycke i bakrutan.
av dali
Om du haft den sedan ny så har du haft tur. Jag hade in min -04:a på tre garantiåtgärder + ett återbesök för att garantiåtgärden ställde till mer problem än den löste. Min nuvarande -05:a har jag inte haft några problem med, men har heller inte ägt den sedan ny.
av jensam
har ingen aning om vad uppgraderingen ska förbättra, men jag vet i alla fall HUR uppgraderingen INTE BÖR utföras.

jag var nämligen och uppgraderade min V50 imorse. mekanikern kopplade in batteriladdaren (tydligen väldigt noga att batteriet håller minst 12V under processen) och sladden från hans laptop till bilen. när han hade laddat ner uppgraderingen från VIDA så skulle han föra över den till bilen. jag sa till honom att hans laptop har kritiskt låg batterinivå och frågade honom om vad som skulle hända om den dog medan bilen uppgraderades. svaret jag fick var: "då blir det inte roligt!".

mycket riktigt så dog hans laptop mitt under överföringen, vilket ledde till att bilen stod där stendöd! han försökte på nytt efter att ha koppla ur och tillbaka batteriet men utan resultat. verkmästaren var skitförbannad och sa att de i värsta fall skulle behöva beställa hem en ny CEM (databox antar jag). ringde till verkstaden för ett litet tag sen och frågade hur det hade gått, men inga framsteg.

en process som skulle tagit 20 min tar väl antagligen en vecka nu...

ett litet tips till er som är med och tittar på när uppgraderingen utförs:

SE TILL ATT LADDAREN TILL LAPTOPEN ÄR INKOPPLAD!!!
Användarvisningsbild
av C.W.
skulle vara rolig och veta vilken verkstad i Stockholm jag inte skall besöka härnest. :wink:
av mojja
jensam skrev:har ingen aning om vad uppgraderingen ska förbättra, men jag vet i alla fall HUR uppgraderingen INTE BÖR utföras.

jag var nämligen och uppgraderade min V50 imorse. mekanikern kopplade in batteriladdaren (tydligen väldigt noga att batteriet håller minst 12V under processen) och sladden från hans laptop till bilen. när han hade laddat ner uppgraderingen från VIDA så skulle han föra över den till bilen. jag sa till honom att hans laptop har kritiskt låg batterinivå och frågade honom om vad som skulle hända om den dog medan bilen uppgraderades. svaret jag fick var: "då blir det inte roligt!".

mycket riktigt så dog hans laptop mitt under överföringen, vilket ledde till att bilen stod där stendöd! han försökte på nytt efter att ha koppla ur och tillbaka batteriet men utan resultat. verkmästaren var skitförbannad och sa att de i värsta fall skulle behöva beställa hem en ny CEM (databox antar jag). ringde till verkstaden för ett litet tag sen och frågade hur det hade gått, men inga framsteg.

Ja vad fan kan man säga???

m.v.h mojja
Användarvisningsbild
av elmuppo
jensam skrev:har ingen aning om vad uppgraderingen ska förbättra, men jag vet i alla fall HUR uppgraderingen INTE BÖR utföras.

*KLIPP*

Jag hade tagit ut den mekanikern och avlivat honom genom att slå honom
sönder och samman med Laptopen.

hoppas du fick en fri hyrbil och ersättning.

//Branx
OM RYSSEN KOMMER

Hoppsan, en av Ukrainas F-16 verkar ha skjutit ner[…]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för[…]

Hej. Jag har nyligen köpt en xc60 Polestar av[…]

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]