NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poza
Hej!

Gjorde en dum sak, bilen är en liten V50 2.0 diesel 2008

Bilen har gått oroligt på tomgång, har bytt partikelfilter, bränslefilter osv men inget har direkt hjälpt.

Men efter att läst om spridare så fick jag en otroligt korkad ide och drog ut en spridare kontakt och bilen hostar och går ej varva merän 1100varv trots att jag satt i kontakten igen.

Min fråga är om någon varit med om något liknade och om någon kan guida mig till att få igång bilen ?
av dieselputte
Big NO att dra ur injektor i drift.

Vad jag vet så hamnar moderna piezoinjektorer i ett låst läge om man drar ur strömanslutningen, så du åker på att byta injektorn/spridaren. Tänk på att injektorn i så fall kan spruta in diesel med max tryck och fylla cylinern med diesel och nästa smäll blir krokig vevstake.
av poza
Okej, ja de blir väl till att byta dom då, räcker de med att byta tro eller man bör göra något mer?

Pratade med Volvo innan idag och 4nya spridare gick på 6375kr, kanske bäst att lämna in bilen så man inte chansar med att lägga ut de pengarna i onödan.
av dieselputte
Finns ju andra orsaker till att man kan få orolig tomgång, EGR, spjäll som strular i insugsförgreningen (Y-formade röret), luftläckage in nån slang.

När det gäller spridare så har väl de flesta problemen varit läckande spridare som gett hög förbrukning. Kan inte påminna mig ha läst nåt om orolig tomgång relaterat till spridare.

Har du kollat om du har mycket luft i ledningen från bränslefilter till bränslepumpen ?
av poza
Har kollat över de mesta, kommer minimalt med luftbubblor men har jämfört med andra v50s och de verkar vara normalt.

Saken är den att jag drog ju ur kontakten till 1 spridare för att se om de skulle göra någon skillnad vilket resultera till att bilen blev helt obrukbar, den startar men går hostar å skakar och de går som sagt enbart att varva till 1100varv. Känner i efterhand att de bar otroligt korkat.

Frågan är om man lyckas få rätt på det skälv och var ska man börja? Lättast är att lämna in till Volvo.

Kanske någon som har varit lika korkad som mig och gjort något liknade Eller någon som är kunnig om vad jag kommer behöva göra för att få igång kärran? Räcker de att byta spridarna för att få liv i bilen igen eller de krävs fler åtgärder?
av Perra_367
De flesta har nog gjort nått riktigt dåligt som man vill glömma =). Förhoppningsvis gör man det inte igen..

Drog du ut den under drift? Det är då det kan gå riktigt illa om man råkar "träffa" när spridaren är till (då kommer den nämligen inte slå av och man fyller cylindern). Sannolikheten är väl dock på din sida att den inte var till.

Finns ett test i Vida där man kan stänga av spridarna en i taget, det är den man skall använda om man vill göra din test.

Vad säger felkoder o annat, har du läst ut den? Börja där.

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]