NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik V
Hej,

jag tycker att bilen blir så himla lätt skitig, inte bara på aktern utan även på sidorna. Så jag funderar på ifall det möjligtvis skulle bli bättre med stänkskydd monterade?

Har Volvo stänkskydd som tillval/tillbehör, och hur monteras dom isåfall? (Måste det göras hål i plåten eller nåt liknande?)
av Doby
Ajg har själv monterat stänkskydd fram på min V50. Mest för att skydda underrede och lack. Vet inte om det hjälper mot smuts. De är väldigt enkla att montera. Du behöver en torxnyckel i rätt storlek (biltema) och en borrmaskin. För att borra två extra hål i plasten i hjulhuset.
av Erik V
Vart köpte du stänkskydden, är dom från Volvo?
av Doby
Ja, Volvo original, ca 280 kr paret.
av anderc
Det är stor skillnad på skitigheten sedan jag monterade stänkskydd på min v70. Fast på V70 är det popnitar men det ordnade sig utan probs.

Borde vara standard på alla bilar skulle minimera antalet stenskott man får i rutan vintertid (iaf i storstadsregioner)
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag köpte runt om i samband med att jag hämtade ut min v50 t5. Ur skitighets synpunkt så tycker jag nog att stänkskydden gör varken från eller till på v50.
Jag har de monterade under höst/vinter/vår för att undvika stenskott, och det verkar fungera fint.
av matzen10
Japp, det gör skillnad på S60 iaf!
Den förra S60:n hade jag det originalmonterat och tänkte inte så mycket på det.
När jag så blev ägare till min nuvarande S60 så satt där inga stänkskydd och bilen blev mycket skitigare på sidorna! Så jag lätmontera dit stänkplösar (popnitsfästning) och skillnaden är stor! Det verkar som om luftströmmarna får en helt annan väg att passera förbi sidan eller om det trycks under bilen.
Stänkplösarna fram & bak till S60 kostade 1000:- hos min Volvohandlare och sedan lät jag min "mekaniker-runt-hörnet" montera för 200:-
Inte för att det var svårt men jag saknade verktyg..

Sedan kanske det kan bli olika resultat på olika bilar, även om karosseriet ser rätt lika ut mellan S/60/40/70 där framme?
Men om inte annat så stoppar det ju upp lite grus!

M V H
---> Matz
av Addekarlsson
På min 960 gör dom inte så stor nytta vad gäller smuts på sidorna. Däremot så sprutar det inte upp slask och modd med sten/grus på tröskelbreddarna lika lätt, samt att bakomvarande slipper en del stenskott, som nämnts redan i tråden.
Men som sagt, dörrsidorna blir typ lika skitiga fortfarande. Men, då är ju stänklapparna för 960 väldigt smala, så mina däck sticker utanför stänklapparna, ändå har jag bara 205-55-16 både sommar och vinter.
Mina stänklappar är volvo original, födelsedagspresent från en mycket god vän. :D
Sitter med 2 popnit och 1 skruv för varje stänklapp.

Mvh/ Adde
av Doby
Doby skrev:Jag har själv monterat stänkskydd fram på min V50. Mest för att skydda underrede och lack. Vet inte om det hjälper mot smuts. De är väldigt enkla att montera. Du behöver en torxnyckel i rätt storlek (biltema) och en borrmaskin. För att borra två extra hål i plasten i hjulhuset.
Ja just det en popnittång behövs också!
av turbonegro
en riktig bil har stänkskydd and thats it hoppas ingen blir upprörd eftersom det här forumet är PK++

Det stod tyvärr inte något om det p&ari[…]

Volvo V70N EPA Felkod ECM-640A

År 2023 så började motorlampan ly[…]

Kört 18 000 mil, snart 12 000 mil sedan jag k[…]

Testa att köra en runda