NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Biltemas batterier får ibland lovord här. Men då handlar det om AGM-batterier som är särskilt prisvärda.
Detta kräver lite förklaring. Vanliga batterier har en elektrolyt av svavelsyra och destillerat vatten till blyplattorna. Så har batterier haft sedan dom uppfanns, ungefär. Dom senaste 20 - 30 åren har det funnits batterier där elektrolyten är en gelemassa som hålls på plats av ett fibermaterial, visserligen innehållande svavelsyra och destillerat vatten, men man behöver inte, kan inte fylla på med destillerat vatten i dessa batterier. Dom kan därför benämnas som "nästan underhållsfria". I alla fall jämfört med dom gamla med flytande syra och dest. vatten.
Och det är just dessa gelebatterier som också heter AGM-batterier. Är ditt tilltänkta batteri ett AGM-batteri så är det ett bra pris. Är det inte ett AGM-batteri så är det förmodligen någon sorts medelprisvara av någon sorts medelkvalitet.

Läs mer om Biltemas egen beskrivning av AGM-teknik här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000028225/

Ett känt namn i batteriernas historia är Alessandro Volta, https://sv.wikipedia.org/wiki/Alessandro_Volta
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av dieselputte
Är inne på mitt 4e batteri , V50 06 2.0d. De 2 första var Volvos det 3e Biltemas svarta för 999kr då. Kan då säga att Volvos andra original batteri och Biltemas höll väl lika länge så jag kommer aldrig köpa Volvos eget batteri igen, varför slänga ut c 700kr mer för samma prestanda och sämre garanti.

Nu kör jag sedan oktober 2016 Biltemas gula AGM batteri, ska bli intressant att se hur länge det pallar alla körningar med diesel värmaren via timer/direktstart, om man nu har kvar bilen ett par år till dvs.
Användarvisningsbild
av P210
I min V50 D5 MY10 passade Biltemas AGM rakt av med både monteringsbygel och batterilock, även om det skiljer 15mm mot originalbatteriets mått jag hittade, med batterierna stående sida vid sida var skillnaden knappt mätbar på höjden. I mitt fall var Biltemas artnr 80800 och måtten L=314xB= 174x H=190 80Ah.

Bild
av Perra_367
Jag handlade ett "Exide EA900 Premium Superior 90Ah 12V 720A" via Ebay från "basba-de" förra året för 715:-. Snorbilligt, för billigt verkar det för jag hittar den inte till det priset nu längre..

Modellen passar iallafall som handsken i batterifacket (jag har en 2.0D) till skillnad från Bosch-modellen som jag kört med innan dess.
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]