NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SaadRH
Hej!
Jag har en V50 1.8F årsmodell 2008. Som har start problem. Den fick det för typ 4-5 dagar sen. Det är inga problem med batteriet eller startmotorn, för att när jag vrider om nyckeln så snurrar startmotorn men huvudmotorn startar aldrig.

Jag trodde att var för kallt ute och något hade fryst, så jag tänkte att jag låter den stå några dagar då de blev varmare ute, men det hjälpte inte heller. Bilen startar fortfarande inte.

Jag har sökt runt lite på nätet om vad felet kan vara och kommit fram till att det kan vara tändstift att de inte gnistrar eller så kan det vara att motorn inte för bränsle, med andra ord att bränslepumpen är trasig.

Vad tror ni här på forumet? Vad kan felet vara? Hur kan man felsöka den? Hur kommer man åt t.ex. tändstiften eller bränslepumpen på den här bilen? :(
Användarvisningsbild
av Dede
Enklast är väl att börja läsa ut felkoder (om det finns några)
Kan göras antingen på verkstad med läsare för Volvo alt. om det finns någon i närheten som har VIDA och läsare
av SaadRH
Dede skrev:Enklast är väl att börja läsa ut felkoder (om det finns några)
Kan göras antingen på verkstad med läsare för Volvo alt. om det finns någon i närheten som har VIDA och läsare
Är inte felkoder de som visas upp i bilens färddator? Jag får inte upp något där eller någon varnings lampa.
Användarvisningsbild
av Dede
Det man ser där är felmeddelande (det Volvo tycker är viktigt för föraren) men det kan fortfarande ligga felkoder i datorerna.
Bilen genererar en del felkoder som är helt irrelevanta att visa men som kan vara ledtråd vid felsökning.
av Rådlös
Tändstiften hittar du under den stora platta svarta plastkåpan som sitter över motorn. Den sitter bara med "gummimuffar" med lite tröghet så den lyfter man rakt upp. Eventuellt sitter det något slangfäste någonstans, men det ser du när du försöker lyfta kåpan.
Om du provkör för att kolla om det är någon gnista, med ett löst tändstift på motorblocket, så kan du försöka "sniffa" över tändstifthålet. Om det luktar bränsle där så har du inget fel på bränsletillförseln. Eftersom man måste kolla medan man kör på startmotorn, så är det värdefullt om man får hjälp av någon. En som kollar tändstiftet och en som kör starmotorn.
Gnistan på stiftet skall vara klarblå. Men det är inte självklart att bara för att man har gnista på ett löst stift på utsidan av motorn, att den är lika kraftig och "ettrig" på insidan i motorn. Utanpå motorn är det vanligt atmosfärtryck som den luft vi andas o.s.v. Luft är en bra isolator. Inne i motorn är lufttrycket cirka 10 gånger högre under kompressionstakten. Det innebär också att isolationen är 10 gånger bättre. Så en störning i tändsystemet, krypströmmar till jord och överledningar m.m. som försvagar gnistan syns kanske aldrig då man kör ett tändstift i fria luften.

Känner du osäkerhet inför detta så tycker jag en bilverkstad vore ett alternativ.
av NilsO
Med all respekt så är det rätt svårt att felsöka en såpass ny bil som V50 som inte startar om man är ny vad gäller att meka med bilar. Det signaturen Rådlös skriver gäller i huvudsak 10–20 år äldre bilar, och knappt där heller. Skulle inte rekommendera att försöka något av det på V50:n. (Att ha ansiktet i närheten av en cylinder med urskruvat tändstift samtidigt som man försöker starta motorn verkar rent farligt.)

Det man enkelt kan göra själv har du redan gjort, nämligen att konstatera att det inte är batteriet det är fel på. Om du har någon slags vägassistans eller liknande, så använd det. (Kolla med försäkringsbolaget.)

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]