NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbonegro
kan någon tipsa om vad man kan göra för att slippa att bälteslåset kommer i kläm mellan dörren och stolpen
har hänt mig ett 10 tal gånger iofs bara lackskador och metallspån tre av dom gångerna
det börjar bli tröttsamt att stå och lägga i färg med bättrings-kitet
kanske man ska klä in metallen i krympslang (omöjligt fuckar givetvis upp funktionen)
klä stolpen i gaffatejp (inte snyggt)
ge fan i att använda bältet tejpa/buntbanda fast det (inget alternativ för mig)
öppen för förslag
av Hellrider
turbonegro skrev:kan någon tipsa om vad man kan göra för att slippa att bälteslåset kommer i kläm mellan dörren och stolpen
har hänt mig ett 10 tal gånger iofs bara lackskador och metallspån tre av dom gångerna
det börjar bli tröttsamt att stå och lägga i färg med bättrings-kitet
kanske man ska klä in metallen i krympslang (omöjligt fuckar givetvis upp funktionen)
klä stolpen i gaffatejp (inte snyggt)
ge fan i att använda bältet tejpa/buntbanda fast det (inget alternativ för mig)
öppen för förslag
testa å följ med bältet upp,ganska enkelt å elementärt,är du inte nöjd med det så spruta på silicone spray på bältet så får det extra fjutt
av turbonegro
"enkelt å elementärt" javisst vilket fantastiskt tips att "följa med bältet upp" tack så mycket för att du delar med dig av din kunskap thanks and thanks again
av Frigge
turbonegro skrev:"enkelt å elementärt" javisst vilket fantastiskt tips att "följa med bältet upp" tack så mycket för att du delar med dig av din kunskap thanks and thanks again
O attityden när man får tips är som vanligt :roll:
Tråkigt, mycket tråkigt.........

Svaret på din fråga finns ju där.
av turbonegro
ska lägga upp en bild snart på min b stolpe så folk får se vådan av att inte "följa med bältet upp"
av Hellrider
turbonegro skrev:ska lägga upp en bild snart på min b stolpe så folk får se vådan av att inte "följa med bältet upp"
Japp,det tycker jag låter som en ypperlig idé,så folk förstår att dom inte ska släppa av bältet bara.
Användarvisningsbild
av CarMan
när V70N kom för en himmla masa år sedan så började det dycka upp bilar med hugg märken på trälisten på dörrsidan på förarsidan.
o vad jag undra vad det var, då det vbara var på få bilar, men dom som hade det hade massor med hugg märken.

till sist konstatera jag att om man trycker på rödaknappen på bälteslåset o inte håller ens i bältet, när bältet ska paseda magen. så hinner bältet (trots den svaga kraften) få upp en sån fart att den slår med stor kraft rakt in i denna trälist.
gör man på normalt sätt är bältet lagom starkt för att orka rulla in sig själv.

------------------------

summan av det hela är att man kan inte bygga 10 olika bälten, som första ägaren ska välja mellan, för att få en bältesrulle som fungrar till 100% på det sättet som ägaren vill, alla gör ju olika. Så man gör ett bälte som passar 80% av dom som köper bilen.

Ditt bälte ska rulla in sig om du tar av dig det likadant som du tar pådig det, gör det inte det så är det fel på bältet.
Användarvisningsbild
av NickeB
Dålig "bälteupprullningsfjäder" var ett särskilt utmärkande drag på 850:n när den modellen kom.
Tycker att V50:n är rena drömmen i jämförelse på den punkten.
av turbonegro
jag tycker min 91 745 är rena drömmen på den punkten
och alla andra bilar jag kört detta har ALDRIG hänt mig förutom i min v50
allvarligt talat så är det inte kraften i upprullningen som är det stora problemet
snarare en olycklig utformning av "dörrhålet" och kanske även av bälteslåset
som inbjuder till att fastna runt hörnet
Användarvisningsbild
av CarMan
turbonegro skrev:jag tycker min 91 745 är rena drömmen på den punkten
och alla andra bilar jag kört detta har ALDRIG hänt mig förutom i min v50
allvarligt talat så är det inte kraften i upprullningen som är det stora problemet
snarare en olycklig utformning av "dörrhålet" och kanske även av bälteslåset
som inbjuder till att fastna runt hörnet
jag har försökt förstå problemat, men kan inte. har inte fått ett enda bälte att hamna fel. är du säker på att inget är trasigt?

Kör igång en tråd för oss me[…]

Xc60 MY23 synliga avgasrör?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]

Bekräftar att något är knas med mj[…]