NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har fått klart för mig att det som jag trodde var bakhjullager på gång att ge upp i själva verket var snedslitna däck, se bilden.

Bild

På innersidan är det tydliga vågmönster och det ser ut som om hjulen lutar ut.

Jag måste rätta till det innan jag byter däcken men frågan är vad som är fel?
Är det slitna bussningar till länkarmen eller är det en inställningsfråga?
P1-bilarna har förvånansvärt mycket negativ camber vilket ofta orsakar snedslitna däck. Är det originaldimension eller har du slängt på större fälgar+däck?
På de här bilarna justeras toe och camber på samma justering. För att minska (tror jag det var) toe ökar man camber. Det finns speciella stag att köpa för att kunna justera detta separat.
Dessutom blir det ökande desto lägre bilen är.
grillchips skrev:P1-bilarna har förvånansvärt mycket negativ camber vilket ofta orsakar snedslitna däck. Är det originaldimension eller har du slängt på större fälgar+däck?
Det är av dimension 205/55-R16 på originalfälgar så inget har ändrats vad det gäller storlek och bredd eller offset.

Det ser ut som om hjulen lutar ut i underkant vilket verkar motsvara slitaget.

Frågan är ju vad som kan göra att detta sker.
Det känns inget glapp eller svajig väghållning, allt känns helt normalt.

Fler ideér?
Känner en som haft liknande på en V60. Åtgärd oklar, men det berodde på ständigt last i bagaget och släpvagnsdragning flera ggr/vecka. Kobent mao...
fjohan82 skrev:Känner en som haft liknande på en V60. Åtgärd oklar, men det berodde på ständigt last i bagaget och släpvagnsdragning flera ggr/vecka. Kobent mao...
Knappast orsaken.
Frugan och jag kör mest ensamma, vi sitter sällan i bagaget men det gör ofta två hundar som väger omkring 15 kilo vardera.

Enda gångerna vi kör med släp är med husvagnen och det har blivit tre rundor denna sommaren, max 40-50 mil totalt.

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]