NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PhilipO
Hej

Jag har sedan en tid tillbaka haft problem med mitt underhållsfria DPF på min V50 från 2011.
Jag köpte denna bil i juli förra året och hade då endast gått 5800mil och haft två ägare.
All service är gjord och den är gjord av Bilia. Så det är en fin lite bil...
Men för ett tag sedan så ville inte bilen starta efter att ha stått orörd i typ 1.5 månader. Samtidigt med det så tändes motorlampan på instrumentbrädan och jag fick även meddelandet: Försämrad motorprestanda. Det tändes även ett gult i mitten.
Först så förstod jag att batteriet var kasst så jag köpte ett nytt Bosch för 2000 pix.
Nu startade bilen igen :)
Kvar fanns felmeddelandet om den försämrade motorprestandan...

Jag skaffade mig en OBD2 och fick följande koder:
  • P2463 - Diesel Particulate Filter Soot Accumulation
  • P246c - Diesel Particulate Filter Restriction - Forced Limited Power
  • P24a4 - ?

Jag har Googlat som en galning om detta eftersom jag nu inte vill betala mellan 4000 och 10000(?) för ett begagnat/nytt partikelfilter...
Har läst att det kan antingen vara fel på EGR ventilen eller vakuumventilen (som sitter bredvid batteriet) eller vakuumslangarna som sitter mellan DPF och vakuumventilen. Idag så bytte jag vakuumventilen som jag hade köpt från Borås bildemontering men det hjälpte inte.
Det finns inga tecken på att min EGR ventil skulle vara kaputt... Bilen går bra förutom att accelerationen är... gubbig?
Det kanske kan vara slangarna men de sitter ju självklart på ett mycket besvärligt ställe dit en normal man inte kan nå om man inte demonterar halva motorn. (tack för den Volvo....)

Så vad kan jag göra nu?
Kan en bil som bara har gått 6000 mil och har ett underhållsfritt DPF verkligen ha ett tätt DPF?
Jag har ju kört långa sträckor 10-20 mil i 110 med typ 2100 i motorvarv. Det har ju tagit typ 1-2 timmar åt gången så DPF borde ju ha kommit upp i dess arbetstemperatur och förbränt... skiten helt enkelt flera gånger under detta år som jag har ägt bilen...

HELP!!
av PhilipO
Japp.
Körde ca 30 mil en gång och låg på 2500 varv. Nollställde efteråt men nope... samma problem igen.
Bytte sensorn och nollställde igen.. nope...

Tillägg:
Jag kan tillägga att jag var nere nyss och nollställde den och då gjorde jag det med nyckeln i läge 2.
Nollställde, det gula :et försvann men inte motorsymbolen. :et kom tillbaka efter 1 sekund. Detta alltså utan att jag startade bilen...

Tillägg 2:
Jag använder mig av Torque Light och där tror jag att man kan nolla felkoderna...
av Lövet
Vilken motor och årsmodell är det?

Att förstöra ett DPF på 6.000 mil ska normalt sett inte gå men om bilen körts med trimbox är det inte ovanligt.
av PhilipO
VOLVO M + V50
Tillv.månad: 201101
Reg.datum: 20110302
Cylindervolym: 1560
Motorkod: D4162T
Motoreffekt kW: 84

Tillägg
Jag är rätt säker på att bilen är gubbkörd.. dels av den tidigare ägaren och lite av mig :)
av Lövet
Finns ju nån givare också som kan gå sönder. Verkar dock vara vanligast på 109 hästaren. Tyvärr räcker inte mina kunskaper längre än så. Men nej, en servad otrimmad och välskött bil ska inte ha fullt partikelfilter efter 6000 mil.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Torque är ganska ytligt. Med ett riktigt diagnosprogram går det att göra mer kontroller samt radera koder torque inte klarar att få bort. Vissa märken kommer man knappt åt med Torque.

För din årsmodell säger använ[…]

Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Hej allihopa! Jag önskar lite inputs. Jag […]