NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
En fråga som säkert någon kan hjälpa mig att besvara:

Har fått en offert på en V50 Classic D2 Classic Momentum med manuell växellåda och där står det att bilen är utrustad med växelväljarindikator. Kan inte påminna mig om att jag såg något dylikt i bilen när jag provkörde den. Kan det vara ett fel i offertspecen? Jag hittar inget i katalogen för V50 Classic om denna funktion.

Några idéer?

Hälsningar,
Ulf

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Den finns i form av en pil. Sitter längst upp till vänster i den nedre infodisplayen i mitten av instrumentgruppen (där även vägmätaren, trippmätaren och symbolen för regnsensorn sitter). På bilar med automat (som inte finns till D2) visas istället vilken växel som ligger i.

/Håkan
Aha! Det är alltså samma sak som i katalogen benämns "växlingsindkator". Jag trodde att det bara fanns på DRIVe-motorn, men det är väl bara mjukvara som skiljer DRIVe och D2 tänker jag...

Nä, växlingsindikatorn finns till samtliga motorer.

Det enda som skiljer DRIVe från D2 är, förutom den lägre utsläppsnivån, att DRIVe har Start/Stopp-funktion. Det saknas på D2. Även fordonsskatten på DRIVe är lägre än på D2. Det skiljer ungefär 150 spänn.

/Håkan
Tack för infon Håkan!
Vet du om sänkningen av chassit med 10 mm (ej att förväxla med Sportchassit, som är sänkt med 20 mm) gäller bara D2 och DRIVe? Det är inget separat val man kan göra, men står med i specen på den bil jag har fått offert på.

Jag är inte helt hundra, men kan nästan svära på att den minimala sänkningen bara är till DRIVe och D2. Om jag tolkar broschyren rätt står det att bara DRIVe har sänkningen, men jag har det på min.

Skrev förut att det var bara Start/Stopp-funktionen som skilde DRIVe och D2 åt, men det var inte helt rätt. Även grillen skiljer faktiskt. Grillen på DRIVe har ett antal genomströmningshål färre (troligen för att få ner utsläppsnivån och därmed förbrukningen).

/Håkan
GT-mannen skrev:Den finns i form av en pil. Sitter längst upp till vänster i den nedre infodisplayen i mitten av instrumentgruppen (där även vägmätaren, trippmätaren och symbolen för regnsensorn sitter). På bilar med automat (som inte finns till D2) visas istället vilken växel som ligger i.

/Håkan
Tro du att man skulle kunna fixa så att den visa den aktuella växel på manuell istället för pilen?
Joel93 skrev:
GT-mannen skrev:Den finns i form av en pil. Sitter längst upp till vänster i den nedre infodisplayen i mitten av instrumentgruppen (där även vägmätaren, trippmätaren och symbolen för regnsensorn sitter). På bilar med automat (som inte finns till D2) visas istället vilken växel som ligger i.

/Håkan
Tro du att man skulle kunna fixa så att den visa den aktuella växel på manuell istället för pilen?
Ingen aning. Det får du fråga din lokala Volvo-verkstad om.

/Håkan
Jag tror inte bilen vet vilken växel du har, den jämför bara motorvarv med hastighet. Du kan prova att frikoppla i runt 50 och varva upp motorn till typ 1200 rpm med kopplingen nere så kommer pilen lysa att du ska växla ner :). Så funkar det på föräldrarnas 1.6D -10 i alla fall.
GT-mannen skrev:Nä, växlingsindikatorn finns till samtliga motorer.

Det enda som skiljer DRIVe från D2 är, förutom den lägre utsläppsnivån, att DRIVe har Start/Stopp-funktion. Det saknas på D2. Även fordonsskatten på DRIVe är lägre än på D2. Det skiljer ungefär 150 spänn.

/Håkan
Detta är väl en sanning med modifikation, DRIVe har väl partikelfilterbyte vid 12000mil samt påfyllning av additiv?
Medan D2 har "underhållsfritt"?

Tänker mest om en köpare läser denna tråd och tror de är samma.. 109hk i drive och 115 i D2 :P
Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]