NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Hallå!
Har just köpt en 2.0D Summum. Undrar vad jag ska göra nu under första tiden? Något att tänka på? Jag har beställt en Dice kabel med medföljande Vida. Jag läste att det fanns en kloss man kunde sätta bakom kopplingspedalen för att få bort en pulserande pedal. Vad kostar den satsen på Volvo?

Sen undrar jag vars jag ska smörja när jag har en knarrande växelspak! Har hört att det ska vara lätt åtgärdat.

Har även ett konstigt pulserande i rätten när jag svänger. Vad kan det bero på?
av dieselputte
En sak att hålla koll på är hur ofta bilen regenererar. Jag använder en av trippmätarna som jag nollställer när den börjar regenerera. Börja med att nollställa snittförbrukningen och dra ut på en landsvägstur , kolla den momentana förbrukningen på högsta växel vid 80km/h och horisontell plan väg och motorn bör ha full arbetstemperatur. Du bör ligga och pendla mellan 0.4 och 0.5 , ligger du c 0.2 l högre per mil och motorn rycker lite är det troligen en regenerering som pågår. Fortsätt i så fall att köra några mil och se om det sjunker till 0.4-0.5 , då kan du nollställa en av trippmätarna och vara observant på när den påbörjar nästa regenerering, bilen brukar rycka till en gång, sen få lite ryckig gång vid lägre varvtal. När man väl lärt sig symptomen vid regenerering så är det bara att hålla koll på intervallen så de inte hamnar under typ 20 mil. Min 2.0D har gått 13200 mil och jag ligger rätt stadigt på 67-72 mil mellan regenereringarna och kör då fortfarande på det ursprungliga partikelfiltret. Har du ständigt hög förbrukning kan det vara ständig regenerering och då finns risken att diesel läcker ned i vevhuset varvid oljenivån stiger som till slut kan orsaka rusande motor. (sök runaway diesel på Youtube så ser du vad som händer då och det vill man ju inte råka ut för)

Många äldre 2.0D som passerar 10 års ålder och då bör man byta kamremmen om den inte är utbytt.

Växelspaken har jag inte haft problem med, men kan tänka mig att du får lossa damasken och spreja lite vasselinsprej där, ev silikonsprej.

Pulserande i ratt, har du pulserande tendens vid inbromsning också? Om ja kan orsaken vara skeva bromsskivor, annars torde det vara styrservot som inte orkar med, kanske brist på olja i servot eller spänningsfall i strömkabeln. Kan även vara nåt stödbenslager som rasat och ger stort motstånd när stödbenet skall vridas vid rattutslag. Prova att hissa upp bägge framhjulen och se om det blir bättre.
av riiiichard
Senaste regenereringen går att se genom VIDA, samt hur många mil de aktuella filtret har på halsen.

Oljan till servon sitter under höger strålkastare ( om du sitter i bilen ). Lossa den för att komma åt behållaren.
Användarvisningsbild
av andreasw
riiiichard skrev:Senaste regenereringen går att se genom VIDA, samt hur många mil de aktuella filtret har på halsen.

Oljan till servon sitter under höger strålkastare ( om du sitter i bilen ). Lossa den för att komma åt behållaren.
Tack för beskrivningen!
dieselputte skrev:En sak att hålla koll på är hur ofta bilen regenererar. Jag använder en av trippmätarna som jag nollställer när den börjar regenerera. Börja med att nollställa snittförbrukningen och dra ut på en landsvägstur , kolla den momentana förbrukningen på högsta växel vid 80km/h och horisontell plan väg och motorn bör ha full arbetstemperatur. Du bör ligga och pendla mellan 0.4 och 0.5 , ligger du c 0.2 l högre per mil och motorn rycker lite är det troligen en regenerering som pågår. Fortsätt i så fall att köra några mil och se om det sjunker till 0.4-0.5 , då kan du nollställa en av trippmätarna och vara observant på när den påbörjar nästa regenerering, bilen brukar rycka till en gång, sen få lite ryckig gång vid lägre varvtal. När man väl lärt sig symptomen vid regenerering så är det bara att hålla koll på intervallen så de inte hamnar under typ 20 mil. Min 2.0D har gått 13200 mil och jag ligger rätt stadigt på 67-72 mil mellan regenereringarna och kör då fortfarande på det ursprungliga partikelfiltret. Har du ständigt hög förbrukning kan det vara ständig regenerering och då finns risken att diesel läcker ned i vevhuset varvid oljenivån stiger som till slut kan orsaka rusande motor. (sök runaway diesel på Youtube så ser du vad som händer då och det vill man ju inte råka ut för)

Många äldre 2.0D som passerar 10 års ålder och då bör man byta kamremmen om den inte är utbytt.

Växelspaken har jag inte haft problem med, men kan tänka mig att du får lossa damasken och spreja lite vasselinsprej där, ev silikonsprej.

Pulserande i ratt, har du pulserande tendens vid inbromsning också? Om ja kan orsaken vara skeva bromsskivor, annars torde det vara styrservot som inte orkar med, kanske brist på olja i servot eller spänningsfall i strömkabeln. Kan även vara nåt stödbenslager som rasat och ger stort motstånd när stödbenet skall vridas vid rattutslag. Prova att hissa upp bägge framhjulen och se om det blir bättre.
Nu när jag körde hem låg förbrukningen på 0.27-0.40 enligt färddatorn. Plan väg i 90! Hur ska dessa bilar kännas? Jag tycker den drar väldigt väldigt bra, känns som det är väldigt mycket krut under huven (om jag jämför min v70 med lätt trycksturbo). Kanske denna är chippad?
av dieselputte
andreasw skrev:Nu när jag körde hem låg förbrukningen på 0.27-0.40 enligt färddatorn. Plan väg i 90! Hur ska dessa bilar kännas? Jag tycker den drar väldigt väldigt bra, känns som det är väldigt mycket krut under huven (om jag jämför min v70 med lätt trycksturbo). Kanske denna är chippad?
Det låter som bra siffror . Denna bil skjuter iväg bra tycker jag, hade en V70 D5 -03 (163 hkr/340Nm) innan och det skiljer inte så mycket i draget mellan dessa bilar, men vrålet från den 5 cylindriga saknar jag. Blev faktiskt riktigt förvånad första gången jag körde V50 2.0D efter att ha kört D5an i 3 år som förmånsbil, dock besviken på förbrukningen då V70n låg på ungefär samma medelförbrukning som jag som lägst kommit ned till med 2.0D, D5an hade iofs inget partikelfilter.

Vad visar medelförbukningen i färddatorn ? Min visar faktiskt samma som jag får med nollställd trippmätare vid tankning och brukar tanka 25-35 liter varje gång upp till full tank. Sommartid ligger jag på runt 0.52 och vintertid 0.56 men sen tillkommer det som värmaren tar och det kan en riktigt kall vinter springa upp emot 0.7-0.75 , värmaren har separat bränslematning som inte syns i färddatorn. Nollställer du medelförbrukningen får du nog räkna med minst 20 mil innan den bröjar närma sig sanningen.

På tal om värmare, har du kollat att den funkar ? Kör den gärna nån gång i månaden sommartid.
Användarvisningsbild
av andreasw
Jag tror den visar på 0.52. men jag har bara kört den i två dagar. Har inte vant mig vid den riktigt än. Det ska bli intressant att se efter första tankningen! Jag har kört en direktstart på den. Den verkade fungera iaf. Men sen provade jag köra en timer till på morgonen, då tror jag inte den hade varit igång. Ska prova imorgon igen. Om den inte fungerar så får jag höra med bilfirman jag köpte bilen av!
av dieselputte
Värmaren via timer kanske inte startar om utetempen är för hög ? Jag har själv faktiskt aldrig använt timer funktionen under sommaren trots att man ägt bilen i 10 år. Annars är väl dåligt batteri den vanligaste orsaken till att den inte startar via timer/direktstart.

Märker mest att det skakar till i motorn när jag stänger av den.
av sparwen
Från instruktionsboken till V60.

"Om yttertemperaturen överstiger 15 °C kan
värmaren inte startas. Vid –5 °C eller lägre är
parkeringsvärmarens maximala gångtid
50 minuter."

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r[…]

Om du har tillgång till Vida så kan du[…]

Det kan ju vara läge att hälsa på […]