NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Har V50 från 2010.
2.0 D

Jag har fått problem med fukt i kupe.
Jag märker det genom att kupen upplevs fuktig samt att rutorna ofta immar igenom det är fuktigt ute. Det försvinner inte ens med max fläkt och AC på.
Stänger jag av bilen och låter den stå så försvinner det.

Likaså omjag kör så försvinner det, dvs problemet störst vid stillastående.

AC ger kyla.

Vad kan det vara för fel?
av RonniePersson
780xlt skrev:Har V50 från 2010.
2.0 D

Jag märker det genom att kupen upplevs fuktig samt att rutorna ofta immar igenom det är fuktigt ute. Det försvinner inte ens med max fläkt och AC på.

AC ger kyla.

Jag kan tänka mig att kupéfiltret till klimatanläggningen inte är bytt i tid, det ska bytas vid varje service. Det är tätt, och då jobbar kupéfläkten hårt utan att det blåser ordentligt!

Byt filtret, så ska problemet vara löst!

Mvh Ronnie
av 780xlt
RonniePersson skrev:
2.0 D

AC ger kyla.

Jag kan tänka mig att kupéfiltret till klimatanläggningen inte är bytt i tid, det ska bytas vid varje service. Det är tätt, och då jobbar kupéfläkten hårt utan att det blåser ordentligt!

Mvh Ronnie
Tack för tipset ! Var sitter filtret?
av 780xlt
Riktigt störande med fukten. Idag när jag stannade i en bilkö så blev det helt immigt på backspegeln inne i bilen och kvalmig luft. Detta trots sommarväder ute.
av RonniePersson
780xlt skrev:
RonniePersson skrev:
2.0 D

AC ger kyla.

Mvh Ronnie
Tack för tipset ! Var sitter filtret?[/qoute]

Det sitter nog på undersidan instrumentbrädan på höger sida. Man får nog plocka bort en ljudkåpa. Jag lämnar in mina bilar på Volvo när det är dags för service. Filtret byts vid varje service!
Användarvisningsbild
av TommyP86
Filtret sitter till höger om gaspedalen, som i sin tur sitter med 3st m6 muttrar. Bort med pedalen, ut med filtret. Köp mann/mahle/knecht/valeo/original då det ska "rullas" ut, dom billiga filtren går av.
av RonniePersson
TommyP86 skrev:Filtret sitter till höger om gaspedalen, som i sin tur sitter med 3st m6 muttrar. Bort med pedalen, ut med filtret. Köp mann/mahle/knecht/valeo/original då det ska "rullas" ut, dom billiga filtren går av.
Okej, det sitter alltså bakom den "flytande konsolen", som Volvo gjorde stor sak när bilarna var nya? Jag utgick från att placeringen av filtret var ungefär den samma som på V70N!

Mvh Ronnie!
Användarvisningsbild
av Micce1980
Finns gott om videos i frågan, googla byta kupéfilter V50 eller pollen filter, ibland får man fler träffar på google/youtube om man skriver S40n som är en mycket vanligare modell i USA än V50

Som denna:

På med sommarsulor och fälgarna jag ren[…]

Den ska sitta över handbromsjusteringsskruven[…]

Har en v70 -11 Den dör under färd n&aum[…]

Vevhusventilation oljeläckage

Hej! Undrar om en igensatt vevhusventilation kan o[…]