NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattiasost
Har fått ett knackande ljud på vänster sida (mot v-lådan)
Det ökar med varven och är lika varm som kall,låter uppe vid toppen någonstans, bilen har gått 23.000mil.
Inga felkoder, spridarna läcker inte kompression.
När man ska starta den får man snurra på ett tag så startmotorn hjälper till och "snurra upp varven".
Den går sedan helt normalt förutom knacket.
Finns det några "vanliga" fel?
Spridar läckage? Dåliga lyftare?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Kan tänka mej en spridare med dålig bild, eller så läcker den. Testa att returflödesmäta dom, avviker nån (för mycket) så ta ur alla och kör dom i bänk.
av Mattiasost
Höll på och tittade igår och fick se att kamremen kuggat över 1 kugg, kuggade tillbaka den och de blev lite bättre med startningen osv.. förutom knacket..
Knacket är vääldigt olika, ibland kan de nästan vara tyst, sen startar man om den så låter de nåt hejdlöst..
Inbillar mig att den är tystare när den är kall.

Detta har jag gjort
Byte turbo
Rengjortspjällhus/ic
Kuggat tbx kamrem
Prova plugga egr (går ojämnt utan att plugga)
Rengjort katt samt partikelfilter
Dpf sensor ligger runt 5hpa varierande

Ska jag behöva riva av ventilkåpan och kolla ventillyftarna? Någon som varit med om att kedjan mellan kammarna kuggat över?
av dieselputte
Dubbelmassesvänghjulet som slamrar ?

Låter det så här kanske du har tips om orsak bland svaren

Kedjan mellan kammarna tror jag knappast kan kugga över, finns fall där den gått av men då går det ju inte att starta motorn.

Kanske en kugge fel blev tilltärckligt för att skada någon/några ventiler ? Det borde dock visa sig i klenare effekt än vanligt.
av Mattiasost
Låter liknande sista filmen där.. har sett att de kommer luft i slangarna, men vilken bil man än kollar på kommer det mer eller mindre luft, har rivit av ventilkåpan nu och ska se över alla lyftare..

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]