NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TheHawk
Hej. Köpte för ett tag sedan en V50 2.4i 2006
Det jag inte märkte när jag provkörde bilen var att bromspedalen tar längre ner än den normalt brukar göra(de flesta andra bilar brukar pedalen ta direkt)
Köpt på bilaffär bra bromsvärden på bilprovningen( nybes) samt att bromsarna tar bra. Nyluftat på verkstad igår. Men ingen större förbättring.
Vad kan de vara för fel??
Min gamla Volvo valp tar tom högre upp än V50:n

Kan det vara något med huvudbromscylindern??
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag upplever att det är mycket enklare att smyga på bromsen på min V50 2008, behöver man bromsa HÅRT så får man ställa sig på bromsen. Men själva "smygläget" är väldigt långt innan det nyper helt.
Blev en liten chock när jag körde svärmors bil som är av märket Citroen och MY14 eller något sånt, den låste nästan hjulen direkt. Så där fick man absolut vara lättare på foten vid inbromsning, väldigt mycket kortare smygläge.

Körde svärfars V70 (T6 AWD 2012, så stora bromsar på den) häromveckan och den nöp inte heller som svärmors bil gör.
Jag tror helt enkelt att bromsarna är så på dessa. Om besiktningen anser att bromsarna tar bra så hade jag inte varit nämnvärt orolig. Känner du dig inte bekväm så ta dig till en avskild plats och gör lite broms-tester för att bekanta dig med deras beteende.

Edit:
Flikar in med att morsans Renault Clio är ganska kort i bromsen också, inte lika kort som svärmors Citroen men kortare än min Volvo.
Användarvisningsbild
av Vojje
kan man tänka sig att gamla bromsslangar kan ge denna effekt??
av flintann
Hej, TheHawk

Jag köpte nämligen också nyligen en v50, 2,4l -06, jag upplever samma sak, att man får trycka långt på bromspedalen innan den nyper, men när den väl nyper så nyper den hårt - så det tycks inte vara några dåliga bromsar. Jag tycker attgrillchips förklaring låter väldigt bra, det kanske är så att den skall vara lätt att smygbromsa med, det är ju trots allt lite av en familjebil. Haha :)
av Mikeys
På min 2012'a upplever jag också att man måste trycka lite längre på pedalen än på andra bilar jag kört, men det gör det bara lättare att smygbromsa som andra säger. Trycker jag väl till lite hårdare så stannar den precis som den ska. Så det är nog så det ska vara.

På tal om bromsar så fick jag plocka ut en gammal Volvo FL6 (Helautomatare) på jobbet här om dagen på en liten tur, och när jag närmar mig första korsningen i en hastighet av kanske 30km/h och tänkte smygbromsa in lite grann så märker jag att bromspedalen känns stel som en tegelsten. Jag försöker långsamt trycka lite hårdare och hårdare utan att något händer, men plötsligt låser sig framhjulen i ett skrik och lastbilen ställer sig på nosen. Och där stannar den, ca 10 meter innan korsningen, guppandes upp och ner flera gånger och med motorstopp. Det var nog ett praktexempel på bromsar som inte fungerade särskilt bra. :lol:
av TheHawk
Det kan mycket väl vara så att de är byggda så. Men det är inte så på gamla s40 (03) och inte heller så på min v70 2015.
Men man vänjer sig nog tillslut :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Pedalen blir väl lite hård så du känner att du får lite tryck?
Svampiga och sjunkande pedel är inge bra.
av Busken
Jag stämmer in med föregående talare de tar generellt långt ner, men de har också en brakeassist som känner hur fort du trampar på pedalen och klämmer åt betydligt tidigare.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]