NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skunkworkz
Hej, köpte ett partikelfilter till min v50 08 2.0d.
Det satt även en katalysator i filtret, ska det vara så?
av dieselputte
Det sitter en tempgivare i partikelfiltret, kanske den du menar ? Katten sitter mellan grenröret och partikelfiltret, ovanför SIPS staget.

Tempgivaren flyttar du över från gamla filtret.

Glöm inte att tala om för bilensstyrdatasystem att du har nytt partikelfilter, måste nollas via Vida.
av Skunkworkz
Nä, jag menar katalysatorn som sitter i partikelfiltret jag köpt. Då kan man ju undra varför det sitter en kat i filtret jag köpt och om det har någon betydelse att ha två. Jo jag misstänkte att det var en kat som satt efter turbon, det var därför jag blev fundersam på varför det var en kat i filtret jag köpt.
av dieselputte
Gör ju inget att den sitter där, men det kanske är så att du fått partikelfilter till en annan bil ? Har du mätt om den passar öht ?

Om det är rätt, ta ut katten och plugga hålet, kanske kan användas om den riktiga katten mot förmodan går sönder.
av dieselputte
Skunkworkz skrev:Nu hänger jag inte med, vad är det för hål jag ska plugga om jag tar ut katten?
Ja, det blev dåligt förklarat av mig :oops:

Skulle ha skrivit lambdasonden, för det krävs ju en sådan för att skapa en kat. Fick du med lambdasond också ? Antagligen inte.

Det måste ju finnas ett hål för denna om det nu är som du säger, dvs en kat i filtret. Kanske det är tanken med lösningen att man skall ta bort den gamla katen och flytta över lambdasonden ?

Lägg gärna upp en bild på filtret så kan de som bytt ut partikelfilter avgöra om det är rätt enhet. Jag har inte varit och skruvat nåt med partikelfiltret under min 2.0d än, så jag vet inte helt hundra.
av Skunkworkz
Det behövs väl ingen lamda på en diesel med kat, så det finns bara ett urtag och det är till tempgivaren. Det stod något om passiv regering och att filtret inte skulle bli igensatt vid stadskörning. Men oavsett så har inte original filtret inbyggd kat eller? Får försöka fixa bilder imorgon. Detta filter köpte jag. http://www.tradera.com/item/343437/2478 ... 50-c70-c30
av Perra_367
Tycker filtret ser helt normalt ut. Tror att katalysator och partikelfilter är rätt så lika uppbyggt ("kisel-bikupan"). Förmodligen är "bikupan" som man använder i katalysatorn belagd med något material, annars borde det vara samma. Bara att montera alltså vad jag kan se utifrån tradera-länken (samt nolla räknaren i Vida och ev. fylla additiv beroende på körsträcka).
av Skunkworkz
Att det är en metall kat man ser i inloppet är det ingen tvekan om. I utloppet syns partikelfiltret, med sin fyrkants mönster och varannan kanal stängd. Satt ingen kat i original filtret. Kört 20 mil sen byte och hitintills funkar allt som det ska, förbrukningen minskade från 0.8 till strax under 0.6 blandad körning.

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r[…]

Om du har tillgång till Vida så kan du[…]

Det kan ju vara läge att hälsa på […]