NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av paulpersson
Hej alla! Jag är nybliven Volvo V50 07:a 2.0D ägare. Lite problem.
Jag får fel meddelande "Motorsystem Service erfordras" när jag står på lite men det försvinner ganska snart efter. Kan ju vara en massa olika grejer har jag förstått men följande kanske hänger ihop? Jag öppnade huven och hittade det här röret där locket var av, någon som vet vad det är.
Bilagor
Capture 6.PNG
Vad är detta?
Capture 6.PNG (832.51 KiB) Visad 18550 gånger
Locket/röret ser ut att vara till ac, annars spontant bränslefilter/pump men hade läst ut felkoder innan jag börjat byta saker
Slå en glugg på de två "vacuum-slangarna" som styr var sitt spjäll vid inloppet. På undersida av "Y-röret" sitter två spjäll (en på högra och en på vänstra) som styrs med vacuum. Har du läck här kommer bilen att vara slöare än vanligt och sätta felkod för lågt laddtryck när du drar på (vilket hänger ihopa med att VNT-mekanismen också styrs med samma vacuum-system). Det är lätt hänt att komma åt dessa slangar, speciellt vid oljebyte.
Hej alla!

Jag har nu gjort et besök på Nybergs i Jönköping. Jag blev om händer tagen direkt då det var en mekaniker (Hannes Liljebok) som väntade på någon del till något annat. Han kollade fel koder och olja. Partikel filtret var igensatt trodde han och ville tvinga på en Partikel regenerering. Sagt och gjort.

Jag gjorde samma sak som innan för att få fram felet när jag åkte där ifrån. Men det ej visat sig. Så vi får se om det håller i sig. (B)

Man får säga vad man vill men det var väldans snällt gjort att ta tag i det direkt måste jag säga!

Bra (än så länge) Nybergs i Jönköping! (W)
Som jag ser det finns två möjligheter, antingen är ditt partikelfilter igensatt och behöver antingen tvättas ur eller bytas, eller också så har du fel på trycksensorn som mäter tryckfallet över partikelfiltret, enda möjligheten att veta är att kolla felkoder med Vida och ev. köra den och se hur tryckfallet beter sig.
Perra_367 skrev:Som jag ser det finns två möjligheter, antingen är ditt partikelfilter igensatt och behöver antingen tvättas ur eller bytas, eller också så har du fel på trycksensorn som mäter tryckfallet över partikelfiltret, enda möjligheten att veta är att kolla felkoder med Vida och ev. köra den och se hur tryckfallet beter sig.
Du har säkert rätt Perra! Fel koden kommer när man gasar på lite hårdare. Dock så släcks meddelanden ganska snabbt när man kör lungt igen. Jag tror noga att det är byte av filter och det som häng med runt det som är lösningen.
En ledtråd är ju säkert om du vet körsträcka och när filtret senast byttes, därtill att du skulle kunna kontrollera att den har additiv i additivtanken (sitter mitt i bilen vid bakaxeln ungefär). Stick en in "stripe" eller liknande och kolla att den blir fuktad.

Men om filtret har bytts hyfsat nyligen så kan det vara läge att också kontrollera trycksensorn. Bilen förväntar sig ett tryckfall över filtret som svarar mot luftmängden genom motorn. Om det sticker på något sätt (oväntat lågt/högt) så sätts felkod för sensorn, se ex. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=118413
Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Ökendålig funktion. På min BMW k[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]