NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Flebbe
Hallå!

Jag går i tankarna att köpa en lite nyare bil, då min gamla V70 2.4 140hk från 2003 som snart gått 30000mil börjar kännas lite sliten.
Har hittat en Volvo V50 D2 115hk från 2011 som gått 12400mil, manuellväxlad. Har lite funderingar kring denna bil.

- Hur är den att dra husvagn med? Har en Solifer 550 med totaltvikt 1260kg?
- Hört något om partikelfilter som ska bytas vid 12000mil o något addativ som ska fyllas på var 6000mil, försvann på 2011 modellerna?

Ge mig ris och ros om V50 D2 :P

Provkörde en V50 D2 idag, ingen direkt racerbil, vilket inte gör mig något. Den kändes faktiskt piggare än min V70 2.4 :-O)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Spoiler »
Jag har en V50 D2 som jag fick levererad i december 2010 (MY11). Dessa har underhållsfritt partikelfilter, dvs man behöver varken byta det eller fylla på blask.
Hur den är att dra med vet jag inte, har ingen krok. Dock kan man räkna på vad man får dra på denna sidan: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx
Det är, som du säger, ingen racer men den tar en dit man ska. Jag har nu kört drygt 18200 mil med min i 12 länder. Den går lika bra i stan som i 190 på Autobahn. När man väl får upp farten... Omkörningar får man planera mer än om man hade haft en D3/D4.

Det bra att veta att kamremmen ska bytas vid 14.000 mil, den servicen är lite dyrare och kostade ca 6000:- :roll:
Försök kolla om kopplingen har bytts, det verkar vara en lite svagare punkt. Min rasade vid 6000 mil.
Även bränslevärmaren brukar ge upp, då den alltid startar vid kallare väderlek (går ej att slå av som på tex. V60, den startar alltid om det är under typ 6 plusgrader). Min renoverades i dec -15. Kostade ca 7000:-. Även batteriet brukar slitas ut pga. värmaren.

Rekommenderar en bil med minst utrustningsnivå Momentum, så du får med xenonlysen.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: citera inte hela föregående inlägg, tryck besvara istället
av johan086
Jag har en V50 D2 som jag plockade ut ny i januari 2011 och har sedan dess kört 11700 mil. Jag är mycket nöjd med bilen! Lite bra-att-veta:

* Min genomsnittliga förbrukning mätt vid pump över alla år är ca 0,58. Då kör jag mest landsväg och motorväg och momsar ca 10% jämfört vad skyltarna säger.

* Kolla kopplingen - min rasade vid 10500 mil men jag räddades av Volvos maskinskadeförsäkring och fick betala en halv självrisk

* Har Momentumutrustning + större stereo + metallic + drag på min och saknar egentligen inget

* Om du kommer från V70 så kan du uppfatta stolarna i V50 som lite små. Jag är 1,88 och sitter bättre i V70-stolar men fortfarande bra i V50

* Dyr service både vid 12000 och 140000 mil. Ca 6000-7000 kr per service.

* Kolla efter en Classic, mer utrustning för ungefär samma peng

* Vi har precis fått tillökning i familjen och nu med barnvagn och bilstol så börjar bilen kännas liten. Men den funkar, men man måste planera sitt packande!

Hoppas detta hjälpte dig något...
Användarvisningsbild
av Flebbe
Efter lite funderingar o pratat med diverse folk så släppte jag tanken på D2an. Mest för att den nog inte lämpar sig att dra husvagn med och att man hört mycket om koppling som gett upp..

Så idag har jag bestämt mig, det vart en V50 t5 från 2007 med momentum, har gått lika långt som D2an men billigare i pris.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av andreasw
Flebbe skrev:Efter lite funderingar o pratat med diverse folk så släppte jag tanken på D2an. Mest för att den nog inte lämpar sig att dra husvagn med och att man hört mycket om koppling som gett upp..

Så idag har jag bestämt mig, det vart en V50 t5 från 2007 med momentum, har gått lika långt som D2an men billigare i pris.

Hur är T5an i bottenvrid?
Användarvisningsbild
av Derank
Flebbe skrev:Efter lite funderingar o pratat med diverse folk så släppte jag tanken på D2an. Mest för att den nog inte lämpar sig att dra husvagn med och att man hört mycket om koppling som gett upp..

Bra val, betydligt trevligare motor än d2an . , men nog hade det gått att dra husvagn med den ochså. Jag drog husvagn men en allegro en gång i tiden. .Idag hade nog ingen tänkt tanken ens.
Användarvisningsbild
av frasse4
andreasw skrev:
Hur är T5an i bottenvrid?
320 Nm från 1500 rpm...

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]