NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mushtaq
Hej!
Nu är dags att sälja min vw Passat och köpa en ny bil. Efter undersökning så har jag bestämt mig att köpa en Volvo V50 1.8 eller 1.8F.
Jag skulle vilja ha en bil som är billig (förbrukning, skatt, service osv.) och jag kör max 1000 mil/år mest stadskörning.

Jag skulle jätte gärna vilja höra era åsikter/erfarenheter om Volvo V50.

Tycker ni att V50 1.8 är en bra bil?
av Rådlös
Jag har ingen V50, men en V70 2.0F -08. Men eftersom det är samma motor som 1.8F, men lite större cylinderborrning i min, så kan jag berätta lite om den. Jag kör alltid på E85. Har aldrig tankat ren bensin i bilen.
Allt negativt som du har hört om E85, svårstartad i kyla, svag motor, dyr service, oekonomisk i drift, måste tanka var fjärde tank bensin, tar mat från U-länderna, släpper ut giftiga avgaser etc. etc. etc. kan du glömma. Allt detta är rent dravel som vanligtvis kommer från dom som aldrig har kört någon FFV-bil och ännu mindre ägt någon. FFV = FlexiFuel Vehicle. Volvo och Fordspråk för Etanolbilar eller egentligen alternativbränsle.
Min motor är på 147 hkr och har 190 Nm i vridmoment. Det är inte i överkant precis, men det räcker till. En V50 väger ju mindre så det borde vara lite bättre förhållanden. Samtidigt är det en något mindre motor, (cylindervolym) men det är inte så jättestor skillnad. Skall du dra husvagn eller andra släp långt och någorlunda regelbundet så skall du välja en annan bil. Men en släpkärra någon gång om året t.ex till kommunens soptipp är inga problem. Det klarar den även om den tar lite extra i bränsle. Jag kör som sagt alltid på E85 och min förbrukning ligger på 1,18 l/mil. Uppmätt på några månaders körning. Det ligger i etanolens natur, den har lite lägre energiinnehåll. Men det märkliga är att den har sådana förbränningsegenskaper så att man kan få mer kraft ur bränslet. Lite märkligt, men det tar vi nästa gång.
Dyr service säger illvilliga rykten. Så här ligger det till: Servicen är var 2000 mil. Det är en schemalagd service som till vilken annan bil som helst och prismässigt jämförbar med övriga bilar. Däremot skall man byta motorolja och filter var 1000 mil. Nu är det ju så att dom flesta bilägare kör i genomsnitt lite mer än 1000 mil om året. Några kör mycket mer, men genomsnittet ligger där, ungefär. Den som är mån och omtänksam om sin bil byter olja en gång om året. Då infaller detta 1000-milsbytet ändå under den perioden. Så har du ett körmönster som dom flesta medelbilsvensson så blir inte detta någon belastning.
Lite om E85-priset. Det ligger i dag, juli -16 på ca 11,35 kr/litern. Det har utlovats en skattesänkning i augusti i år i "miljönyttans" namn. Exakt hur mycket blir vet jag inte, men gissar uppåt en krona litern. Men ta det som en ren gissning grundad på att "dom styrande" trodde sig vara tvingade av EU att höja skatten i höstas med omkring en krona litern. Det visade sig att dom var inte alls tvingade. Men för säkerhets skull väntar dom ett ½-år med att sänka tillbaka skatten!!! Allt för att få in pengar.
En FFV-motor är inte mer svårstartad i vinterkyla än vad vilken annan bil som helst är. För ett par år sedan hade jag glömt att koppla in motorvärmarkabeln på kvällen i min bil. Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som vanligt, alltså problemfritt. Nu är det dock ett extra plus med en FFV-bil här i Norden. Alla Volvo har en fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Om du spekulerar på en FFV, se till att kabeln finns med. Den tillhör bilen, inte någon som har tagit den åt sidan för att "den är bra att ha"! Motorvärmaren är Volvos modell med enbart värmare. Men det är fullt utbyggbart med alla Volvos "standardtillbehör" (egentligen Calix) om det inte är gjort redan. Det talas ofta om ventiljustering och dyrbara kamremsbyten. Ventiljusteringen gäller bara taxi och andra yrkesmässigt körda bilar. Och motorn har ingen kamrem. Den har kamkedja i stället. Det finns ingen fastställd serviceintervall på denna kedjan. Den anses alltså hålla i oöverskådlig lång tid framåt.
Man skall inte hålla på att byta bränsle fram och tillbaka hela tiden. Om man läser inlägg här på forumet så framstår det ganska klart att den som brukar byta bränsle ofta, får problem till slut. Bilen motsvarar inte förväntningarna. Så håll dig till ett bränsle hela tiden. Vill du byta, så läs här på forumet om Adaptering. Det är viktigt att göra det, men mycket enkelt och gäller så länge du kör på samma bränsle. Det står också i instruktionsboken hur man gör.
En frågare här på forumet undrade för en tid sedan varför hans köpobjekt, en FFV inte står som Miljöbil i Trafikverkets register. Det gällde bara i fem år och bilen hade då lägre skatt. Bilen ansågs då som miljöbil. Efter dom fem åren höjdes skatten något och orden miljöbil och alternativbränsle togs bort. Men du kan köra så mycket du vill på E85 ändå. Det kan ingen byråkrat förhindra dig.
Mycket text. Fråga om du vill veta mer, men fråga den som vet. Inte vad kvällstidningar och andra mörkermän tycker.
Användarvisningsbild
av Dede
Vi har en V50 1.8f 2009 som andrabil. Haft den i snart 2 år och kört ca 2500 mil.
Enbart kört på bensin, mest landsväg/motorväg och ligger i snitt på 0,7l/mil vid pump.
Varvar en hel del på motorväg så då drar förbrukningen iväg lite. Landsväg är den relativt låg på.

Utrymmena är inget att skryta med men 4 pers med lite packning tycker jag funkar fint.
Har testat att montera i bilbarnstolarna (mellanstolen från 1-5 år nånting) och då får man skjuta fram sätena ganska ordentligt och sitter som en kratta. Funkar som nödlösning men inget jag skulle vilja åka med dagligen.
Jämför man med vår V70 så är den betydligt större och känns mer rejäl i inredning, handtag, vred e.t.c.

Köpte bilen nyservad och har sedan dess själv fixat servicarna enligt Volvos protokoll.
Oljebyte var 1000 mil som redan sagts, annars normalservice vid 2000 mil (byte olja, filter, kupefilter och en del kontroller).
Var 6000 mil tillkommer luftfilter och tändstift utöver det ovan.
Finns en del som fått problem med spridarna men överlag verkar 1.8f vara en hållbar motor så länge den sköts ordentligt.
På bilen annars är det väl bromsar och till viss del hjullager vad jag hört. Vissa har haft problem med kabelbrott (tror det är i förardörren) men vår har fungerat utan problem. En nyckel har lagt av (knapparna) men har inte brytt mig om att fixa en ny. Fungerar att använda nödnyckeln om det skulle krisa.

Vi är överlag nöjda med vår bil men ett misstag vi gjorde var att inte lyssna på expertisen här på Jagrullar.
Köp en bil med xenon för halvljuset med halogen är skrattretande dåligt. Blir nästan otäckt att köra i mörker och regn.

Hittar du en bil med bra historik som verkar välskött så tycker jag det är en trevlig bil.
Dock är som sagt innerutrymmena inget att skryta med så fundera vad bilen ska användas till.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ang. halogen så har min V50 bättre halvljus/halogen än min förra S40 -00, men J-a vilken skillnad det blev med ett par Osram Nightbreaker, nu är ordningen återställd och jag är mer än nöjd :)

Annars är generator och kondnsor det som man kan kolla extra vid köp, vid års.m 04-06 att yttertempen visar rätt med, äldre V50 har ett annat bakluckehandtag som i undantagsfall kan orsaka rost, jag bytte mitt till det nyare snyggare även om det inte fanns tecken på rost då dessa är snyggare samt inte läcker som såll på nummerskyltsbelysning samt elen i handtaget men annars inget speciellt
av Rådlös
Det såg bra ut! Kolla upp vägmätarställning och annat via Bilregistret. Fråga även på en auktoriserad Volvofirma om bilen finns i deras kundregister angående service etc. etc. Kolla även upp firman, "Jasse och Ale" låter lite för mycket "tillgjort grabbigt" i första anblicken.
Men det kan ju också vara schyssta killar, det vet man först efter att man har kollat eller besökt dom.
av Mushtaq
Tyvärr den är såld nu. Men för säkerhetsskull i framtiden vill jag fråga om det bilregistret. Vilken typ av information får man om mätarställning? Hela historiken? Jag har hittat två andra sidor den ena är biluppgifter som är gratis och den andra carfax som kostar men ger nyttig information. Vilken tycker ni är bäst?
av Rådlös
Alla alternativen är nog bra på sitt sätt. Bilregistret berättar om eventuella anmärkningar, alltså upptäckta (och åtgärdade???) fel, om det har varit några. Och sedan lite allmänna och byråkratiska upplysningar om bilen, bl.a mätarställning på dom tre senaste besiktningarna. Så har det varit tidigare. Eventuellt är det kanske något lite annorlunda nu när det är flera olika bolag som utför besiktningarna? Det skulle ju kunna vara olika rutiner? Jag är inte 100% säker på läget för dagen. Någon annan här på forumet vet säkert mer?
Dom här andra alternativen, som vanligtvis kostar några hundralappar, berättar om alla ägarbyten och eventuella skatteskulder, om den är importerad etc. etc. och annat sådant som hör till bilens förhistoria.
I vissa fall finns bilen i Volvohandlarnas datorer vad det gäller service och utförda reparationer, speciellt garantireparationer. Men detta är nog enbart om det är auktoriserade Volvohandlare/verkstäder. Jag vet inte exakt, men om man köper en begagnad Volvo av en auktoriserad Volvohandlare så får man säkert dom uppgifterna direkt när man tittar på bilen, om man frågar efter dom. Det är i alla fall min (något begränsade) erfarenhet.
Sedan finns det naturligtvis även auktoriserade handlare som inte har uppfört sig som "säljarkursen" lärde ut, men det är en annan historia. Dom brukar ha ett mindre bra rykte.
av Lövet
Använd http://www.biluppgifter.se
I princip samma saker som Carfax men gratis.

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]