NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra_367
Var och kollade på en D4 idag. Överlag positiv. härlig motor, inte helt hundra nöjd med automaten, kändes lite, lite "klumpig", tyckte att det svårt att hitta ett riktigt bra "lagom accelerations-läge", det blev gärna lite för lite eller lite för mycket.. Ev, skulle den må bra av ett oljebyte, men inte mer om det.

Skulle behöva en kommentar kring lätt oljefukt, dels på vad jag tolkar är värme-"skölden" till avgas-utloppet (mot torped-väggen), se nedan bild. Var kommer oljan ifrån? Normalt/Ej normalt/farligt/dyrt??

Bild

Fanns även oljefukt kring oljefilterbehållaren (?), men här känns det mer normalt, nog lätt att det spills lite vid oljebyte-service.

Bild

Och så en fråga lite mer off-topic. Någon som vet vad kamrems-servicen (18.000 mil) ligger på för kostnad?
av Perra_367
Har kommit fram till att oljefukten på de båda bilderna förmodligen hänger ihop. Vid den undre bilden så ansluter vevhusventilationen till inluften och strax före att den ansluter så finns en elektrisk kontakt som jag tolkar som en avstängningsventil (??) (förmodat användningsområdet att stoppa oljeflöde vid en engine-run-away??), även här fanns det oljekladd.

Om avstängningsventilen inte funkar (öppnar) utan är stängd så kommer vevhusventilationen att trycksättas, därför kommer det en oljedimma genom läckage (?) i packningen på själva vevhus-filtret (den svart rektangulära boxen ovanpå motorn) och även vid själva avstängningsventilen innan insugsröret (före turbo-kompressorn).

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]