NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
#1089391
Halloj!

Är sugen på att köpa mig en V50 Diesel. Jag har just nu ögonen på den här : http://www.bilbolaget.com/Kopa/Begagnad ... d=xvrm8apg
Enligt bilpriser.se är den väldigt mycket dyrare än "genomsnittet". Hur ska man kunna förhandla ner priset? Alla bromsar var tydligen servade, partikelfilter skulle bytas. Vad tror ni om den här 25000 mil gamla V50n?

Har även kommit in en ny, lite roligare! Tänkte kolla på den imorgon samtidigt som den andra: http://www.bilbolaget.com/Kopa/Begagnad-bil.aspx

Hur upplever ni 1.6d och 2.0d motorerna? Jag är van en V70-97 med bensin ltt och 280nm vrid. Den tycker jag går riktigt fint! Hur kan man jämföra den med dessa motorer?
av Lövet
#1089398
Vid 25k mil ska alla dyrare servicar vara gjorda, både kamrem och partikelfilter. Det är alltså smartare att köpa en sådan än en 20.000 milare. Dock vid de miltalen kan skicket variera väldigt mycket beroende på hur bilen är skött. Är den välskött rullar den lika mycket till.

En 193hk bensinturbo kommer uppfattas enormt mycket piggare från säg 2500rpm. Det går inte att trolla bort att effekten är hälften så hög på 1.6d. Vid "normal" körning känns den dock helt okej, det är exempelvis omkörningar där du kan uppfatta den stora skillnaden.
av dieselputte
#1089408
Verkar varit samma ägare hela tiden på den som gått 25 k , kan ju vara en fördel om du vill diskutera historiken.

Jag har själv kört 2.0D sedan 2007 , hade V70 D5 innan och 2.0D är faktiskt rätt pigg, dock inte samma vrål som D5an när man drar på. 1.6 D har jag inte kört , men efterföljaren D2 vilken jag tycke kändes bra och mycket tystare ljud från motrrummet, tror de är bättre ljudisolerade efter faceliften.

Löser det mesta själv, har bara haft större kostnader för kamremsbyte, generatorbyte , sen är det det vanliga med bromsar och däck+ byte av en del avgasrelaterade fel som garantin tog.

Fördel med denna modell är rostskyddet, har den gått lite på saltade vägar kan du räkna med en bil som håller rätt länge rostmässigt. Motormässigt PSA = driftsäker motor. Enda man läser om motorras är relaterat till ständiga regenereringar pga felaktig hantering av partikelfiltret och eolysvätskan = ej följt serviceintervall, eller gjort själv utan viktiga nollställningar.

Det du bör kolla är batteriets status, det slits rätt hårt om man använder dieselvärmaren med timer/direktstart. Kolla även att värmaren funkar, med de milen och tanke på kallare klimat = värmaren går rätt mycket , så kan den behöva renoveras. Det är ingen fröjd att köra diesel utan fungerande värmare vintertid, speciellt i norra Sverige. Värmaren behövs för att få upp motrotempen när det är kallt, vid -20 går den mycket hela tiden och drar då upp snitt förbrukningen c 1 dl/mil.

I skrivande stund är det hjullagerbyte på gång och byte av länkarmsbussningar. De har hållt 13000 mil och drygt 11 år.

Jag blev fast i dieselträsket när jag hade D5an, jag kör inte så fort utan tycker om att ligga på max 100-110 och dieseln ligger ofta 5-800 rpm lägre vid samma fart och växel jft bensinare, vilket jag gillar, tyst och avkopplande. En stor skillnad är att vridet kommer redan vid låga varv och man slipper oftast växla med när man skall köra om.

Din andra länk fick jag inte upp nån bil på.

Är du van bra acceleration och den motor du har idag bör du nog satsa på 2.0 D , eller senare varianter med D3, D4 beroende på vad du har för budget.
Användarvisningsbild
av andreasw
#1089431
Spoiler »
Jo jag har läst in mig lite av vad standardfelen verkar vara på dessa. Har man kommit underfund med vad det kan finnas för orsaker till konstant regenerering? Om man bortser från slarv vid service. TYcker jag har läst mycket om att det ska vara fel på diverse givare hit och dit, men det kanske är fel? Jag är ju självklart intresserad utav förbrukningen också. Pendlar enkelväg 3.5 mil om dagen, så det blir totalt 35 mil i veckan bara till jobbet. Bilen är tänkt att ersätta bilen jag kör idag, en Seat Ibiza - 98 med 74 vilda bensinpållar. Gillar verkligen inte upplägget med den bilen. Den är inte gjord för två meters långa kusar i framsätet ;) Så jag tror att den kommer att kännas tillräckligt bra.

Fick du inte upp något? Det var iaf en V50 2.0D 08 SUMMUM som gått 19 000 mil för 75 000. Vad tycker du om priset på båda bilarna?
Lövet skrev:Vid 25k mil ska alla dyrare servicar vara gjorda, både kamrem och partikelfilter. Det är alltså smartare att köpa en sådan än en 20.000 milare. Dock vid de miltalen kan skicket variera väldigt mycket beroende på hur bilen är skött. Är den välskött rullar den lika mycket till.

En 193hk bensinturbo kommer uppfattas enormt mycket piggare från säg 2500rpm. Det går inte att trolla bort att effekten är hälften så hög på 1.6d. Vid "normal" körning känns den dock helt okej, det är exempelvis omkörningar där du kan uppfatta den stora skillnaden.
Jo det är sant. Tycker det var konstigt men tydligen hade kamremmen bytts vid 17 000 mil? Det sa hon på bilfirman iaf..
Det måste väl gå bra att byta partikelfilter själv? Då kanske man kommer ner lite i kostnad.
av dieselputte
#1089439
Felen vid ständig regenerering är ofta orsakade av att det saknas eolys (katalysator som blandas i dieseltanken för att bättre förbränna sot vid regenerering) , eller att man fyllt på själv utan att ha nollställt räknaren, systemet tror då till slut att det är tomt och matar inte fram eolys efter man tankat bilen.

Ständig regenereing kan man få om partikelfiltret är fullt, eller att givaren som känner av tryck före + efter partikelfiltret ger kommando om ständig regenerering,vilket är lätt att se om man har järnkoll på sin förbrunkning. Vid ständig regenerering sprutas så pass mycket extra diesel in att delar av den letar sig ned via kolv/cylinder till vevhuset och blandar sig med motoroljan. Nivån stiger då till man når en kritiskt punkt där för mycket ren olja åker in i insuget via vevhusventilationen och då kan motorn skena , då kan det sluta så här


Vid byte av partikelfilter måste även det nollas så styrdatorn vet att det är nytt filter. Det finns billiga partikelfilter och att byta är i princip lika lätt som att byta avgassystem, men man måste nolla datorn med Vida, Volvos dataverktyg.

Ska du byta från Seaten så är 1.6D lämplig.
av Lövet
#1089540
andreasw skrev: Jo det är sant. Tycker det var konstigt men tydligen hade kamremmen bytts vid 17 000 mil? Det sa hon på bilfirman iaf..
Det måste väl gå bra att byta partikelfilter själv? Då kanske man kommer ner lite i kostnad.
Det finns även ett åldersintervall på kamremmen, kanske det som var anledningen.

Partikelfilter kräver lite specialkunskaper som tidigare beskrivet, men själva hårdvaran är vad jag förstår inte svår att byta.
Användarvisningsbild
av andreasw
#1090163
Jag har provkört en 2.0d v50 igår. Jag blev glatt överraskad av motorn. Den va riktigt pigg och stark! Det jag däremot möttes av var: skeva bromsskivor, obalans i däck, sprucken vindruta, fukt i strålkastare, och oljenivå som var drygt 2cm över max (skenande motor?). Kylarvätska var också över max. Bilen fanns på en stor bilfirma, men de hade inte hunnit göra något på bilen.

Bilen hade nyss varit inne på 18000 mils service. Eller vid 18200 mil och nu har den gått 19000. Om jag har så hög oljenivå måste den väl regenerera väldigt ofta ? Dom hade fyllt på eolysvätska vid 18000 mil. När jag körde den ca 7 mil så verkade den inte regenerera någonting.

Är det vanligt med spruckna rutor och fukt i strålkastarna? Tycker att alla v50 jag kollat på har det så.
av dieselputte
#1090202
Känns spontant som en bil du inte skall köpa.

Jag tänkte med de 35 milen du pendlar per vecka lär det inte bli någon bra ekonomi med tanke på skatten för t.ex.2.0d. Har du inte övervägt att köpa nån bensin variant , eller flexifuel? Ska du hålla nere ekonomin med en diesel lär du nog satsa på en D2 som har mycket lägre skatt, inga dyra partikelfilterbyten, ingen eolys.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1090246
Fukt i strålkastare verkar dyka upp förr eller senare tyvärr. Min V50 2008 (12k mil) fick det först förra året medan jag vet avsevärt nyare V50 som fått det tidigare.
Finns både svåra och enkla hemmafix-lösningar för det, men det är ju såklart inget man vill börja rodda med det första man gör när man köpt bil.
av dieselputte
#1090253
Jag ställer aldrig min bil med strålkastarna mot solen. Inbillar mig att solen kan värma butyllimmet så eventuella spänningar leder till att det blir läckage. Min bil är snart 11 år och stråkastarglasen ser fortfarande mycket bra ut, förutom lite blästermärken. Har bara haft lite fukt vid nåt tillfälle när jag körde in bilen i varmgaraget.

Lyktglasen bak har dock blekts en del pga jag ställer bilen med baken mot solen.

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]