NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sHAGgziEh
Hej, Som topic säger.

Jag köpte en Volvo V50 1.6d i helgen. Men dagen efter köpet så märker jag att det ryker svart när turbon börjar ladda. Det är inte som att det blir en "poff" av svart rök, utan mer som att det blir lite dimmigt, men syns att det är svart, Vad kan detta bero på?
Den tillverkad 2005 och har gått 20 000 mil.

Jag är inte speciellt kunnig när det kommer till bilar, men är det något jag kan spana efter själv för att se ifall det kanske är något synligt fel ?
*EDIT* Bilen är utan DPF!

Är mycket tacksam för svar!
av rodi
Hej
Jag har exakt samma problem med min bil just nu!
Kolla så att det inte finns nån luftläkage på slangar( inloppsytemet)
Själv hittade jag ett hål på slangen mellan laddluftylare till spjälhuset som har artikel nr 31261230
Den ska jag byta under veckan sedan får vi se om det blir nån förbättring.
av sHAGgziEh
rodi skrev:Hej
Jag har exakt samma problem med min bil just nu!
Kolla så att det inte finns nån luftläkage på slangar( inloppsytemet)
Själv hittade jag ett hål på slangen mellan laddluftylare till spjälhuset som har artikel nr 31261230
Den ska jag byta under veckan sedan får vi se om det blir nån förbättring.

Ok!
Jag skall kolla ifall jag kan hitta något, håll mig gärna uppdaterad om det löser problemet!
Du har inte möjlighet att bifoga en bild på hålet du hittade?
av Lövet
Om bilen saknar partikelfilter är det inte konstigt att den ryker svart vid acceleration
av sHAGgziEh
Lövet skrev:Om bilen saknar partikelfilter är det inte konstigt att den ryker svart vid acceleration
Okej.. Men man skall väl inte behöva ha svart rök non stop? måste väl finnas någon lösning till det ändå? Jag vet inte hur det är gjort, om det är utan från fabrik eller om det är borttaget i efterhand.

*Som jag skrev ovan, så är jag relativt okunnig angående bilar, men måste finnas nått sätt att inte ha svart rök..*
av Lövet
Är bilen importerad?
(Svensksålda bilar har aldrig levererats utan partikelfilter)
av sHAGgziEh
Lövet skrev:Är bilen importerad?
Faktiskt så är bilen från belgien, men jag bor i polen och bilen körs här. Så finns det någon lösning att få det att sluta?
Användarvisningsbild
av fjohan82
sHAGgziEh skrev:
Faktiskt så är bilen från belgien, men jag bor i polen och bilen körs här. Så finns det någon lösning att få det att sluta?
Det är inte så enkelt att kvalitén på dieseln spelar in...? Min ryker av dieseln i tex Moldavien och Ukraina, trots filter. Dock har jag inte märkt av det med den polska soppan jag tankar...
av sHAGgziEh
fjohan82 skrev:
sHAGgziEh skrev:
Det är inte så enkelt att kvalitén på dieseln spelar in...? Min ryker av dieseln i tex Moldavien och Ukraina, trots filter. Dock har jag inte märkt av det med den polska soppan jag tankar...
Jag hade inget problem med min förra bil av polska soppan, iofs de var inte en volvo. men ändå. nu när jag inte har DPF, finns det inget sätt att inte ha svart rök? även om det är ofarligt för bilen, men känns pissigt att köra runt med svart rök hela tiden.
Användarvisningsbild
av frasse4
Kollat så att inte luftfiltret är gammalt och igensatt?

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]