NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanWR
#72675
Hej igen!

Min rubrik är medvetet korkat skrivet. Förutom mina darrande Bi-xenon ljus. Upptäckte jag en dag när jag tvättade min bil att det fanns som avtryck i plastkåpan exakt framför xenonljusen på höger respektive vänster sida. De ser ut som runda blästrade genomskinligt grumliga skivor. Visst stenskott kan man få, men att de skulle vara precis i en cirkel där ljuset från Bi-xenon ljusen strålar ut har jag väldigt svårt för att tro. Släcke man ljuset syns ingenting, men med påslagna ljus uppträder detta fenomen. Dessutom kan man se en svag nyans av något gult strax ovanför. Någon som har någon förslag om vad det kan vara? Och vad man kan göra åt det? Har inte sett detta på någon annan V50.

Med Vänlig Hälsning
StefanWR.
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
#72688
Inget förslag till vad det kan vara men jag kan bekräfta nämnda observationer. Irriterande med skakigt halvljus på ojämn väg, precis som om ljusen sitter löst.
Användarvisningsbild
av StefanWR
#73027
Hej!

Tack för svar samt för att även du har observerat detta darrande ljus t om på en 07.
Trodde ett tag att jag skulle uppfattas som extremt känslig
och gnällig varje gång jag beöker verkstaden och inte är nöjd
med ljuset.

Hade ett samtal med en mekaniker på verksatden, i fredags
om eventuella orsaker varför ljuset darrar, samt hur detta
"aura" fenomen har uppstått.
Mekanikern hade väl inga direkta svar på varför
ljusen darrar, och hänvisade till att det inte fanns några
rapporter om det, och trodde det kunde röra sig
om bilens egenskaper.
Hm, bilens egenskaper, har jag köpt en speciell bil med egna egenskaper, som är sämre än andra som inte har detta problem???
Nä, det köper jag inte.
Sedan kunde det ju vara så att, eftersom min bil har sportchassi
och fjädringen är stummare än standard, så kunde det vara
en orsak till darrande ljus.
Men hallå vad har fjädringen med ljuset att göra???
Sedan kom det en annan teori om att bliar med Bi-xenonljus kompenserar automatiskt inställningen av ljuset beroende
på lasten i bilen ( släpvagn m.m). Jamen en sådan kompensering
sker ju endaast vid start ögonblicket om bilen är lastad fullt från start.
Inte håller den väl på och ändrar sig efter hur vägens beskafenhet
är. Om så är skulle ju alla bilägare till V50 med Bi-xenonljus uppleva
det. Nä köper inte det heller.

Alla ni som har upplevt eller har detta irriterande fel
med darrande Bi-xenon ljus
Vad har ni gjort för att få bort problemet?
Har ni påtalat detta för Volvo har ni sett till att det skrivs en rapport.
Om så är borde det ju i rimlighetens namn finnas omskrivet någonstans.

Att byta strålkastarenhet, gång på gång är det ett alternativ?
Kanske man någon gång har tur att få ett ljus som inte darrar.

Jag vill gärna ha hjälp av någon här, har förstått att här sitter
många med olika kompetenser och kontakter.
Är så frustrerande att återkomma med detta fel, och man gör inget
på verkstaden numera, utan säger att inget fel funnet.

Beträffande "auran", så får man ju en känsla av att Bi-xenonljus
skulle ge ifrån sig mera värme än en vanlig standard
lampa, eller att det är för kort avstånd mellan lampan och plasten.
Men enligt uppgift ska det vara tvärtom, mindre värme mindre elåtgång.

Så finns det några flera som upptäckt detta?

Med Vänlig hälsning
Stefan

_________
V50 1,8 06
Kinetic
Titanumgrå
Sportchassi


Ps. någon som upplevt att vindrutetorkarna på en V50 är fullständigt värdelösa att hålla rutan ren??..ds
av Doby
#73189
Ang vindrutetorkaren: de första torkarna var felkonstruerade. Bytes på garantin. Nya torkarna är grymma.
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
#73242
StefanWR skrev:Hej!

Tack för svar samt för att även du har observerat detta darrande ljus t om på en 07.
Trodde ett tag att jag skulle uppfattas som extremt känslig
och gnällig varje gång jag beöker verkstaden och inte är nöjd
med ljuset.

Hade ett samtal med en mekaniker på verksatden, i fredags
om eventuella orsaker varför ljuset darrar, samt hur detta
"aura" fenomen har uppstått.
Mekanikern hade väl inga direkta svar på varför
ljusen darrar, och hänvisade till att det inte fanns några
rapporter om det, och trodde det kunde röra sig
om bilens egenskaper.
Hm, bilens egenskaper, har jag köpt en speciell bil med egna egenskaper, som är sämre än andra som inte har detta problem???
Nä, det köper jag inte.
Sedan kunde det ju vara så att, eftersom min bil har sportchassi
och fjädringen är stummare än standard, så kunde det vara
en orsak till darrande ljus.
Men hallå vad har fjädringen med ljuset att göra???
Sedan kom det en annan teori om att bliar med Bi-xenonljus kompenserar automatiskt inställningen av ljuset beroende
på lasten i bilen ( släpvagn m.m). Jamen en sådan kompensering
sker ju endaast vid start ögonblicket om bilen är lastad fullt från start.
Inte håller den väl på och ändrar sig efter hur vägens beskafenhet
är. Om så är skulle ju alla bilägare till V50 med Bi-xenonljus uppleva
det. Nä köper inte det heller.

Alla ni som har upplevt eller har detta irriterande fel
med darrande Bi-xenon ljus
Vad har ni gjort för att få bort problemet?
Har ni påtalat detta för Volvo har ni sett till att det skrivs en rapport.
Om så är borde det ju i rimlighetens namn finnas omskrivet någonstans.

Att byta strålkastarenhet, gång på gång är det ett alternativ?
Kanske man någon gång har tur att få ett ljus som inte darrar.

Jag vill gärna ha hjälp av någon här, har förstått att här sitter
många med olika kompetenser och kontakter.
Är så frustrerande att återkomma med detta fel, och man gör inget
på verkstaden numera, utan säger att inget fel funnet.

Beträffande "auran", så får man ju en känsla av att Bi-xenonljus
skulle ge ifrån sig mera värme än en vanlig standard
lampa, eller att det är för kort avstånd mellan lampan och plasten.
Men enligt uppgift ska det vara tvärtom, mindre värme mindre elåtgång.

Så finns det några flera som upptäckt detta?

Med Vänlig hälsning
Stefan

_________
V50 1,8 06
Kinetic
Titanumgrå
Sportchassi


Ps. någon som upplevt att vindrutetorkarna på en V50 är fullständigt värdelösa att hålla rutan ren??..ds
Jag ska till verkstaden ang. ett sjungande ljud, låter som hjullager då ska jag påtala om ljuset så jag återkommer om vad dom svarar om det.
Användarvisningsbild
av StefanWR
#73356
Doby skrev:Ang vindrutetorkaren: de första torkarna var felkonstruerade. Bytes på garantin. Nya torkarna är grymma.
Hej!

De torkare som jag nu har är en lång gummiraka som fästes på torkarmen. Är ju dom som jag tycker inte torkar rutan ordentligt när man t ex ligger och kör bakom andra bilar, trots att man använder spolarvätska så blir det inte rent, det verkar precis som att torkaren inte trycks mot rutan upp till och ned till.

Hm, nu blir jag fundersam menar du att det finns nyare torkarna till en V50 av modellår 2006?

MVH
Stefan
Användarvisningsbild
av StefanWR
#75421
Hej!

Nu har jag fått en fökrlaring till varför bi-xenonljusen ser ut som dom gör
med en gloria-liknande skiva precis framför ljuset.

två ur Volvos personal åkte med mig ut tidigt en morgon
i förra veckan för att själv få se och uppleva dels det
darrande ljuset och "glorian" som blidas.

Förklaringen till glorian berodde på KLARGLASET (plasten) sa han.
Gäller alla bilar med Bi-xenonljus så avspeglas
det som en rund ring på plasten framför Bi-xenon lampor.
Orsaken skulle vara att strålkastar glaset innan Klarglaset kom hade olika slipningar och lins i glaset.
Men med Bi-xenon sitter allt detta i lampan lins med mera.
Utan att jag själv är så hemma på hur ljus uppträder
vid olika slipningar i glaset köper jag detta, då jag sett att
flera bilar har detta fenomen, till och med andra
bilmärken med Bi-xenon lampor.

Beträffande det fladdrande-darrande-skakiga ljuset, så blev
det inte så mkt sagt. De förstod nu vad jag själv hade sett och var
irriterad över. Någon direkt spontan lösning hade man inte merän
att det skulle provköras en demo bil ( T5:a AWD) eftersom den skulle
ha liknande chassi som min 1,8 med sportchassi.

Kan det vara rimligt att tro att bilar med styvare chassi får
skakigt ljus? Låter i mina öron helt osannolikt.
Varför har vissa av dessa bilar detta problem och inte alla?

Hur som helst efter provkörning på en riktig "tvättbräda" till väg
så upptäcktes att även vänster bi-xenon ljus fladdrade vilket inte
jag själv lagt märke till. Blir väl lätt så att irriterar man sig över något
som återkommer så ser man bara det.

Vad händer härnäst, jo efter att T5 AWD provkörts och om den skulle uppvisa samma fenomen med en fladdrande ljusbild. Så måste det rapporteras. Hm, borde ju rapporteras även för en vanlig V50, eller?
Men finner man inget sådant fenomen på den så ska mitt ljus åtgärdas, dock inte med strålkastarinsats byte, eftersom det har man gjort en gång tidigare utan förbättrat resultat. Så vad finns då att åtgärda
nivåreglerarna, är dom trasiga eller bara extremt känslga?

Får återkomma nästa år med resultatet.


Alla ni som har detta problem, se till att det följs upp och att det blir rapporterat till VOLVO för ju fler vi blir som gör det, ju mera troligt är det att Volvo tar det på allvar och tar fram en åtgärd. Gäller ju inte bara "min, din och andras bilar"

MVH
Stefan
Användarvisningsbild
av poseidon
#75493
Doby skrev:Ang vindrutetorkaren: de första torkarna var felkonstruerade. Bytes på garantin. Nya torkarna är grymma.
Vadå nya, min -07:a borde rimligtvis ha nya torkare och de är inte bra, vänster lämnar alltid en våt fläck mitt på rutan och en rand av vatten mot den högra torkaren på vägen ner.
Användarvisningsbild
av poseidon
#75494
Titaniumgrå skrev:
StefanWR skrev:Hej!

Ps. någon som upplevt att vindrutetorkarna på en V50 är fullständigt värdelösa att hålla rutan ren??..ds
Jag ska till verkstaden ang. ett sjungande ljud, låter som hjullager då ska jag påtala om ljuset så jag återkommer om vad dom svarar om det.
Vad är det för ljud? Kanske är dubbelmassesvänghjulet? Det brukar vara kass och låter som ett skavande gnissel vid varm motor och antagligen runt tomgångsvarvtalet. Jag och en kompis fick våra utbytta efter 50 mil och ljudet försvann.
Användarvisningsbild
av StefanWR
#82753
Hejsan!

Nu har jag skrivit om mitt skakiga Bi-xenon ljus (V50-06 1,8 sportchassi) en längre tid.
På detta forum verkar jag inte vara ensam om detta irriterande problem. Men på Volvos huvudkontor verkar jag tyvärr vara ensam Hur kan detta vara möjlgt?? Alltså, som jag tidigare skrivit om här har jag vid ett flertal tillfällen påtalat detta hos volvo, man har bytt strålkastar insats utan någon förändring. Slutligen tog sig en tekniker tid att följa med ut en tidig morgon för att köra på en "tvättbräda" till väg. Även han såg och upplevde det jag har irriterat mig på ända sedan februari 06. Han testade senare en demobil T5 AWD som skulle ha lika chassi som min. Och upptäcker att denna demobil har samma irriterande fladdrande ljusbild.

Det blev en rapportskrivning till Volvo. Svaret från Volvo blev att de aldrig hört talas om detta och att jag skulle vara den första via teknikern som rapporterat detta..

Så vad vill jag säga nu om detta? Jo, se till att fel som inte din lokala Volvo tekniker kan lösa, se till att det skrivs en rapport för ju fler rappoter som kommer till Volvos kännedom ju mer sannolikt är att det kommer en lösning.

Så all ni som har skrivit och svarat på att ni också har ett fladdrande Bi-xenonljus. Se till att det kommer till Volvos kännedom. Jag lär väl knappast få mitt ljus åtgärdat innan garantitiden går ut om 1 år om inte flera hör av sig och påtalar sina upplevelser.

MVH
stefan

Ps.. Man kan ju undra om alla volvotekniker fullföljer rapporteringen till Volvo om det inte kan lösa tekniska fel lokalt...ds

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

Det ser ut som om du har materialbortfall på[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]