NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EddyMe
Hej. Någon som vet bra ställe vart man kan spola automatlådan i Örebro län? Alternativt kan själv tänka sig göra det för en skälig peng? Bilen i fråga är en V50, 2005, 2.4 170 hk.
Sköljer man lådan blir oljan bytt men byter man oljan blir inte lådan sköljd. Mycket stor skillnad på att byta olja och skölja lådan
Maskinen används för att med tryckstötar skölja bort avlagringar i kärvande ventiler, kanaler mm.
Byta olja gör man för att oljan är dålig eller smutsig.
Skölja lådan är en åtgärd man kan prova om det inte hjälpte att byta oljan när man har problem med sena eller uteblivna växlingar.
Det är lätt att blanda ihop olika begrepp. Speciellt när de översätts från Engelska till Svenska.
Vi vet inte heller vad trådskaparen menade i sin fråga. Det kan mycket väl hända att trådskaparen bara ville göra några snabba oljebyten för att få ut all olja.
I så fall tycker jag din metod är bra om man byter filter i lådan på de modeller som har det.
Det är tristare med de som saknar påfyllningsrör.

Ha en fortsatt trevlig sommar alla "jag rullar läsare"!
av EddyMe
kvillebäck skrev:Det är lätt att blanda ihop olika begrepp. Speciellt när de översätts från Engelska till Svenska.
Vi vet inte heller vad trådskaparen menade i sin fråga. Det kan mycket väl hända att trådskaparen bara ville göra några snabba oljebyten för att få ut all olja.
I så fall tycker jag din metod är bra om man byter filter i lådan på de modeller som har det.
Det är tristare med de som saknar påfyllningsrör.

Ha en fortsatt trevlig sommar alla "jag rullar läsare"!
Hej. Jag har en annan tråd där jag förklarar problemet jag har med bilen; http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=127290
Därför tänkte jag eventuellt börja med lådan, dvs. spola lådan för att se om problemet försvinner. Jag är dock inte alls säker på att problemet kommer att avhjälpas med en spolning.. Jag har nämligen inte fått så många svar, tyvärr.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]