NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Volvo S40, 2006

Jag har ett underligt elfel som jag skulle vilja ha hjälp med. Sådär en gång i halvåret så startar inte bilen och det börjat lukta lite bränt inne i bilen. Sen startar bilen efter några försök men instrumentpanelen är svart. Det går alltså att köra bilen i detta läget men man ser inte något på instrumentbrädan. Väntar man sen en stund, jag brukar gå ifrån någon timme, så startar bilen normalt igen. Sen går det cirka ett halvår och problemet uppstår igen.

Första gången det hände så ringde jag bärgare och bilen bärgades till en bilverkstad. Bilverkstaden kollade på bilen med en OBD-läsare men kunde inte hitta felet. Dom trodde att det möjligtvis var tändningslåset men det tyckte jag lät konstigt så jag gjorde aldrig något åt det då dom skulle ha åtskilliga tusenlappar för det. Nyckeln går ju att vrida hela vägen utan problem.

Frågan är om det är startmotorn eller något annat som i sin tur för med sig att instrumentpanelen inte startar, eller är det instrumentpanelen som gör så att bilen inte startar? Vad tror ni?

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]