NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V50 med tygsäten. Förarsidans säte används mycket mera än passagerarsidans säte i mitt fall.
Det börjar synas slitage på sittdynans vänstra sida, det är ju den man glider in och ut på.
Går det på något sätt att kasta om sittdynorna fram? Alltså bara sittdynorna, inte hela sätet.
Jag tänker försöka på det någon gång, fast inte om någon här säger att det inte går.
Tacksam för svar!
Jo då det går, lite pill vill jag minnas. Skriv ett PM till grilchips som har bytt å kan han svara här, förhoppningsvis. Han bytte sin dyna med "den berömda t-tec klädseln"
Inga problem att byta! Volvo tar hutlöst för ny klädsel så du gör rätt i att byta plats på dom tills du har vägarna förbi en bilskrot och kan plocka på dig fräscha bättre begagnade. Gav knappt en hundring för en på Jönköping bildemo för något år sen.

Klädseln sitter fasthakad med breda plastclips runtom, haka loss dessa.
Det kan vara svårt att komma åt vid sidojusteringen (el eller manuell spelar ingen roll) så lossa på den kåpan så blir det lättare, den sitter bara med en torx om jag minns rätt.
Bakre klädselfäste kan vara svår att få loss, mest pga att det är trångt och jävligt.

Det är väldigt straight forward faktiskt, kontakter under stolen behöver lossas på också förstås för airbag och sätesvärme men du ser vilka kontakter det är.
OBS: starta INTE bilen med dessa kontakter urkopplade, då får du ett fint felmeddelande om airbagen och det kan bara Volvo släcka åt dig vilket är en onödigt kostnad.

Jag borde verkligen skrivit en tutorial när jag bytte min dyna, haha! Har efter det bytt fler gånger och det går rätt fort (någon timme om man inte har stenkoll på momenten), men definitivt görbart även för oerfarna.
Hojta om frågor uppstår!

Skickat från min LG-H850 via Tapatalk
grillchips skrev:Inga problem att byta! --- när jag bytte min dyna, haha! Har efter det bytt fler gånger och det går rätt fort (någon timme om man inte har stenkoll på momenten), men definitivt görbart även för oerfarna.
---
Bytte du dynan eller bara klädseln?

Frågan är intressant, eftersom förarsitsen i min kärra med milen har fått en sittgrop i mitten och ett byte av dynan skulle lösa det problemet. Jag har så sällan passagerare, att en grop i högersätet inte spelar någon roll.

P.
Jag har gjort både och, så jag kan förtydliga lite.
Först bytte jag förarsätets SITTKLÄDSEL pga de klassiska sprickorna.
Senare bytte jag passagerarsätets SITTDYNA+KLÄDSEL pga ena katten pinkade på sätet efter ett veterinärbesök och de flesta vet ju hur trevligt katturin luktar samt hur lätt det är att få bort.

Klädseln sitter fast i dynan med clips (helt oberoende av de clips jag talade om tidigare som håller allt på plats på stolen), så tar man loss dynan från stolen så ser man hur klädseln sitter fast och kan därefter plocka bort den om man vill byta enbart klädsel.
grillchips skrev:---Klädseln sitter fast i dynan med clips (helt oberoende av de clips jag talade om tidigare som håller allt på plats på stolen), så tar man loss dynan från stolen så ser man hur klädseln sitter fast och kan därefter plocka bort den om man vill byta enbart klädsel.
... och då läser jag mellan raderna att man kan växla dynorna utan att bry sig om klädseln. Eller är jag för optimistisk? :)

P.
Du kan göra det på plats i bilen förstås, du behöver inte lyfta ur stol eller så men dynan tar du ju loss oavsett om du bara byter klädsel eller dyna. Ska se om jag kan rota fram lite bilder ikväll!

Skickat från min LG-H850 via Tapatalk
Här hittade jag lite bilder och hoppas att de förklarar bättre än vad jag själv gör.

Clipsen som hakar fast klädseln i stolen.
Bild

Allt lossat förutom kablar.
Bild

Verktyg. Inte ens dessa behövs egentligen men de underlättar då de långa plastclipsen kan vara ganska hårda.
Bild

Såhär sitter klädseln fast i dynan.
Bild

Såhär ser dynan ut utan klädsel.
Bild

Närbild på clipsen till dyna+klädsel.
Bild

Kablar.
Bild

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]