NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikeys
Hej!

Redan förra sommaren tyckte jag att min AC var trött, men sen blev det både det ena och det andra och det blev aldrig av att kolla upp det och sen var värmen slut. Men de senaste dagarna har jag återigen börjat irritera mig på att fläkten blåser rätt hårt när det är varmt. Till exempel idag visade termometern 25 grader och AC var inställd på Autoläge 20 grader. För att lyckas hålla bilen sval blåste fläkten på följande nivå, ibland ner ett steg och ibland upp ett steg. Överlag känns luften som kommer ut inte så kall som jag är van vid i andra bilar.

Bild

Man hör hela tiden att fläkten blåser. Inte jättehögt, men ändå rätt irriterande. Hur är det hos er andra, är det en så dålig AC-anläggning så det ska vara så, eller har jag något fel i bilen? Visserligen har jag svart skinninredning vilket inte är optimalt, men samtidigt tycker jag inte att det är rimligt att AC'n skulle vara slut redan inom 3 år? På alla andra bilar vi haft har AC'n gått tyst och fint på trots att det är varmt, och ingen har behövt fyllas på eller lagas åtminstone de första 10 åren...
Användarvisningsbild
av Micce1980
Nästa morgon, sätt ac-auto på lägsta när du kört några km, se om det kommer iskall luft då. Annars får du väl sätta auto men lite kallare än te.x. 20 grader.

Idag fick jag första 10 min ha den på auto 18, efter en 10 min när inredningen svalnat av gick det bra med 21.
av Mikeys
Jag brukar redan nu köra AC low de första 5-10 minuterna när jag kör. Tycker inte luften blir kallare, det bara blåser hårdare. Iskallt i stil med familjens BMW 5-serie, tidigare Skoda Octavia eller en Kia Picanto jag hyrt har det aldrig varit i Volvon så länge jag haft den.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kan var lite var som men, man ska se vad jag kan i alla fall, hur långt har den rullat? Visat utetemperaturen korrekt?

På bilar som varit med ett litet tag kan givaren i kupén bli igensatt. Den sitter bakom stereon och mäter då inte korrekt om den blivit dammig, trasig mm. Visar utetemp fel blir det inte heller bra.

Annars är det antagligen så eftersom du har en "hyffsat" ny bil att gasen inte är på full volym i systemet och då får in och provtrycka den. Gasen kan läcka ur även från det bästa systemet men verkar ovanligt på en 2012:a vad jag vet
Användarvisningsbild
av P210
Jag fick fylla på nin 2010:a förra året då det började komma varmluft ur högersidans utblås, Även om systemet är läcktestat och "tätt" kan det försvinna 5-10 procent av köldmedlet varje år, då det är trycksatt och det finns många ställen där det kan sippra ut på.
När mängden köldmedel minskar går kompressorn oftare än normalt och kyleffekten minskar vilket kan göra att kupéfläkten får jobba mer, boka tid för läcksökning och påfyllning!
Elpriset

2. Högkostnadsskydd på el. Man ska be[…]

De flesta kör omkring med en spricka i vindr[…]

Okej, det var bra att veta. Jag hade mätt ohm[…]

Har funnit mikrobrytare som kan passa. Men de ser […]