NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wipr
#1080270
Hej Volvoägare!

Jag söker hjälp och vägledning.
Vid min besikning så fick jag 2 anmärkningar, 1 på gasspjäll (indikator) och en på att lamporna var för lågt ställda.
Problem 1 är en enkel sak enligt Mekonomen, men problem 2, lamporna är tydligen värre.

Bilen är en volvo v50 från 2006 med Xenon ljus (Orginal). Menkonomen hävdar nu att man inte kan ställda dessa lampor, utan man måste köpa en ny eller en annan begangnad (Hela ljusrampsdelen på ena sidan.) Detta till en kostnad på ca 7000:- för en ny eller 3500:- för en begangnad.
Stämmer detta verkligen? Hur kan ljuset ha riktats ner och man inte kan justera upp det igen ? låter orimligt i min bok.

Kan någon förklara detta för mig ?

Evigt tacksam..
Användarvisningsbild
av Perra83
#1080272
Klart som F A N att du kan justera höjden på ljusbilden. Det kan ALLA göra till och med besiktnings personalen.
Den verkstad som servade bilen sist kan justera upp dom åt dig. Hos Volvo ingår det i den årliga servicen.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1080285
Risken finns ju att justerings-bitarna är trasiga, det har hänt förr men då borde Mekonomen ha påtalat det (förutsatt att de tittade på bilen, annars är det som Perra säger, det är självklart att det GÅR!).

En annan möjlighet är också att nivåregleringen (jag tror den är likadan på pre facelift som på post facelift?) har gått sönder/hoppat loss och då ställs lyktorna i sitt absolut lägsta läge för att inte riskera att blända framförvarande/mötande.
Det kräver en omkalibrering hos Volvo som kostar drygt 400kr om jag minns rätt.
När du startar bilen, ser du ifall lamporna åker upp och ner (ställ dig mot en vägg och kolla ljusbilden)?
av dieselputte
#1080289
Har aldrig hört att man får anmärkning på för låg ljusbild, men det kanske blir extremt lågt vid skyddsläget?

Det är troligen en av lägesgivarna som gett upp, eller har hoppat ur led. Den främre sitter vid höger länkarm och den bakre sitter framför höger bakhjul i höjd med bakaxeln. Den bakre kan kulleden hoppa ur och då ställer sig lyktorna i nödläge vilket är längst ned = kort ljusbild. Den främre kan armen hoppa 180 grader åt fel håll om man har otur när man lyfter upp framvagnen. Troligen nåt av detta som hänt eftersom bägge lyser lågt.

Kan även bero på kontakt problem från lägesgivarna till styrenheten innanför vänster framskärm.

Titta på bägge lägesgivarna och se om något är löst, har kulleden hoppat ur kan du klämma ihop den med en polygrip. Jag brukar kolla att min justering funkar genom att ställa mig på dragkroken och då skall lyktorna justera ned ljusbilden.

Tag isär alla kontakter som har att göra med strålkastarna, styrenheter (sitter innanför innerskärmarna) och spreja med oxidrengöring och dra på kontaktvasselin innan du sätter ihop det hela. Har du tur är det bara nån kontakt som erjat.

Eftersom Mekonomen verkar vara totalt inkompetent vad beträffar detta, så bör du vända dig till en Volvo verkstad om du inte klarar det själv. Volvo brukar köra ett kalibreringsprogram vid service, Mekonomen gör säkert det också.

Skruva inte på de manuella inställningarna för är tydligen bökigt att få till ljusbilden med Xenon, man skall aldrig behöva göra detta om lägesgivarna funkar som de ska.

Använd sökfunktionen till höger om "Ny tråd" så kanske du hittar nån annan som haft samma fel. För ett tag sedan var det någon som hade problem med ena Xenonlyktan, var erjad kontakt.
av Lövet
#1080294
Det går alldeles utmärkt att justera standardläget för xenon som ljusviddsregleringen utgår från manuellt. Trist att Mekonomen inte har koll på det. Görs fortfarande med manuella justerskruvarna men om man gör det bör man ha tillgång till ljusprovare för att inte blända någon efteråt.

Pre-facelift V50 ställer gör inte test av ljusviddsregleringen vid start. Att ljusen inte går upp-ner beror alltså inte på att den är trasig utan att den är konstruerad så. Ställ er på dragkroken istället om ni vill kolla att ljusviddsregleringen funkar.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1080466
Tack för infon om pre facelift Lövet, jag var lite osäker där.

Skickat från min LG-H850 via Tapatalk
av wipr
#1081099
Tjena! Trådstartaren här. Tack för all hjälp!

Jag kan nu meddela att MEKONOMEN KAN TA SIG I ARSLET!
Deras prisförslag och idé var en ny lampdel och hela rubbet för 7000:-

Med facit i han så landade kalaset på 125:- för en ljusjustering. (På Liljas Volvo)
Man blir ju mörkrädd.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1081106
Herregud. Ja, ett tydligt tecken på att man alltid ska se sig om hos andra aktörer när problem uppstår.
Skönt att du fick ordning på det!
av dieselputte
#1081176
Är väl snudd på försök till bedrägeri.... kontakta Mekonomen centralt och fråga hur man skall kunna lita på dem efter detta. Hoppas du har skriftlig offert på det de erbjöd dig.

Vad gjorde de hos Volvo, kalibrerade de bara , eller gjorde de manuell justering?

Finns ju en risk med manuell justering om lyktorna är i "nödläge" pga felande automatik. Börjar automatiken plöstligt funka kan de hamna farligt högt så de kraftigt bländar mötande trafik.
Mutterdragare

*video* Nu kollade jag visserligen inte på[…]

Turbobyte v70 AWD 1998

"lambda-lampan" säger bara att det […]

Youtube-tråden

https://www.youtube.com/watch?v=3hEfcawx6Fc

Volvo 740 -91 startar ej.

Ja, det är ju tyvärr det... Men så[…]