Så här står det i VIDA.
FRÅN VIDA:
Byte av komponenter
Vid byte av komponenter gäller att nedanstående oljemängder ska finnas i de nya komponenterna eller fyllas i systemet genom serviceventilen förutom kompressorn. Se nedan.
Ackumulator 90 cm³
Evaporator 50 cm³
Kondensor 20 cm³
Rör 20 cm³
Slang 20 cm³
Kompressor
Förberedande arbetsmoment för oljeåterföring
Mät upp kompressorns avtappade oljevolym.
Ersätt den avtappade oljevolymen enligt nedanstående tabell.
Återanvändning av kompressor
Avtappad olja Påfyllning av olja
≥ 70 cm³ olja Ersätt den avtappade oljevolymen med motsvarande volym.
< 70 cm³ olja Fyll på 70 cm³ olja.
Ny kompressor
Ny kompressor avsedd för motortypen har rätt mängd olja från fabriken.
Har själv bytt, kondensor och torkfilter (och fyllt på olja enligt ovan), men fick problem men tjut/oljud (liknande dålig generator) från kompressorn efteråt, oklart varför. Ev. har jag också ett litet läckage i systemet (dock ej synligt med UV.. => evaporatorn??) Trycket har iallafall sjunkit så mycket (sedan förra sommaren) att lågtryckskontakten inte sluter. Mätte trycket i systemet igår till strax över 1.7bar (med en omgivningstemp mellan 20 och 30°C). Någon som har tips på hur jag kollar evaporatorn utan att riva halva bilen??