NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicstr
Sedan ett par dagar tillbaka har tankmätaren på min Volvo V50 1,8f hängt sig och står på max hela tiden. Så vitt jag vet har inget bensinmirakel skett, nån som jag nån idé om vad som är felet?
av Rådlös
Nej, ingen hypotes om fel. Däremot har jag fått uppleva att mätaren säger tomt trots att jag har tankat fullt samma dag. Detta är ju ett programfel och det rättar sig själv efter någon liten stund. Jag misstänker, men vet inte, att det kan ha varit en tillfälligt låg batterinivå? Då finns det ju vissa funktioner som stängs av för att spara på batteriet.

Du vet väl om att pumpen och mätaren går på växelspänning i en FFV-bil? Så här ser det ut i min, som är en V70 2.0F -08. Och motorerna är ju mycket lika.

Bild

6/33 är alltså tankarmaturen med pumpen och mätgivarna. 26/5 är invertern eller omvandlaren från lik- till växelspänning.
Detta hjälper inte dig i ditt problem, men kan kanske vara bra att känna till. En kunskap att lägga på "hyllan för överflödigt vetande" som du tar fram vid behov.
av werner53
Nu har det hänt mig också, körde och
lampan tändes, dags att tanka, var nära
hemmet så jag ställde in den i garaget. Ska nämna
att det var fem år sedan jag körde den
så tom.
Dan efter skulle jag tvätta bilen och nålen
stod på nästa full tank.

I dag tankade jag halv tank och nålen
visar rätt. Jag nollade trippmätaren
om ifall att.
Har en C30 1,8 F 2010
av kvillebäck
Händer mig varje gång jag tankar bilen med motorn igång. Har inte provat att ha tändningen på men motorn av. Misstänker att samma sak kan uppstå då med.
Har mätaren fastnat permanent på topp så har du nog en kabel som felaktigt jordar någonstans om man får gissa.
Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Xc40 bensin köpråd

Hej. Frun är inne på att köpa en […]

Hittade denna också från en gammal tr&[…]