NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Uppdatering:
Som kan läsas i denna tråd så har jag haft problem med två felkoder (gasspjäll-felakltig signal + MAF sensor-felaktig signal) och bilen har varit/är i Limp home mode och har således nedsatt prestanda (går sakta och dålig acceleration).

Har nu rengjort gasspjället samt MAF sensorn men detta hjälpte antagligen inte då den fortfarande hade samma fel efteråt, dock så har den fungerat normalt då och då innan rengöringen i korta sträckor.
Jag har också fått bytt oljefilter huset för två dagar sedan vilken var trasig, vilket inte heller hjälpte mot detta andra.

Igår tog jag ut luft filtret vilket jag inte bytt på mina 3.8 år (6500 mil) som jag haft bilen (jag vet dumt) och körde ca,100 meter utan luft filter (jag vet väldigt dumt), hade även tagit ut MAF sensorn igen och kollat att den var ren, vilket den var. Under dessa 100 meter utan filter så gick bilen bra, när jag sedan satte tillbaka det gamla luftfiltret och idag åkte ca, 4 mil T o R och köpte ett nytt luft filter så gick bilen normalt (peppar peppar).

Dock så märkte jag på vägen till butiken att bilen drog jätte mycket bensin, även sen efter att jag bytt luft filtret. Verkar främst som att den drar mycket när man gasar bilen från stillastående och tills den fått upp fart, och sen tar det mycket längre tid än vanligt för bensinförbrukningen att gå ner till normala nivåer igen. Kom upp någon gång idag till 65 liter per 100 km precis när jag började gasa från stillastående, brukar vanligtvis ibland gå upp till 30 l /100 km vid samma tillfällen.
Jag har noterat ett "pysande" ljud vid tomgång från ungefär vid gasspjället men låter mer exakt som det är precis ovanför gasspjället där nånstans?
Men jag tror det pysande ljudet var där även innan bensin förbrukningen vart hög?
Vilka värden ska man kolla efter i VIDA, förutom bensinförbrukning?
När jag läser ut bilen när den går "normalt" (ej i limp home mode) så visar den inga felkoder.

Kollade vissa värden som var följande vid tomgång: *Mass air flow: mellan ca, 2.9 - 3.15 g/s, *MAF sensor voltage:1.04 V, *ECM injection time: 1948 uS, *ECM pump, duty cycle: 50,11 %, *ECM long term fuel trim data: 1.04, *ECM knock sensor final value for all cylinder: 0 CA.

Vet inte om dom värdena har med bensinförbrukningen att göra eller om man ska kolla på andra värden? Fick också 1 gång en felkod "inlet camshaft control - signal too low", men den har inte kommit tillbaka på ca, 10 start cykler.

Någon som har några förslag på vad som orsakar bensin åtgången? Kan det vara att det läcker luft nånstans? Eller kan detta vara ECM som har blivit förvirrad av att jag tog ut luftfiltret och därför kalkylerar en för hög bensin mängd?
Är 2.9 -3.15 g/s acceptabelt på V50, 2.4l för MAF sensorn (har för mig att det ska vara 4 g/s)? Med det gamla luftfiltret visade den på 3.20 g/s hela tiden.

...........................................................................................................
Min V50 2,4l -05- som vi här har konstaterat att det tidigare felet på bilen varit oljefällan som orsakat ett tjutande ljud.

Nu helt plötsligt efter att ha kört ca, 3 mil så kom meddelandet "nedsatt motorfunktion" upp på displayen och bilen tappade givetvis kräm och går nu bara i max ca, 60 kmh i bästa fall.

Kan detta ha samband med oljefällan problemet? Jag har ju kört runt med det tjutande ljudet i ett par månader då jag trodde det var nån rem som lät när den drog runt.
Om det inte kan ha samband med oljefällan vad kan då orsaka detta meddelande och nedsatt kräm i bilen??

Jag har haft motorlampan lysande intermittent till o från under 3,5 års tid utan något uppenbart problem, det enda felmeddelande i VIDA som verkar kunna vara relevant för motorlampan var nåt med nån solenoid, men detta felmeddelande har jag inte sett på länge.

Tacksam för hjälp!! Tack på förhand.
Senast redigerad av 3 pavan, redigerad totalt 0 gång.
Dessa var felkoderna som jag läste ur igår ca, 2 timmar efter att felmeddelandena dök upp.

# Throttle Valve - Faulty signal (står att beror på: other trouble codes being stored, caused by the throttle unit being deactivated?)

# Throttle unit - Faulty signal (står att beror på något av: throttle is sticking or blocked t.ex p.g.a oljefilm, damm, is/ trasig throttle unit / trasig DCM/Engine control module).

# Mass air flow sensor / MAF - Faulty signal (står att beror på något av: kontakt resistens i kontakten / trasig fresh air intake hose / trasig MAF sensor)

# Long term fuel trim - Upper limit (står att beror på något av: smutsig eller trasig oiltrap / felinstallerad oljesticka / trasig MAF sensor / air leak in the intake system eller exhaust system /low fuel pressure )

En av felkoderna verkar kunna orsakas av oljefällan eller felinstallerad oljesticka, fast jag körde med oljestickan i ordentligt när motor prestandan först reducerades.

Så jag undrar om det med oljefällan är ett problem och sen finns det nåt annat helt annat problem, eller om allt är relaterat.

Nu gäller det att försöka sålla bland felkoderna vad som är huvud boven i dramat, men det är svårt för mig som har noll koll på bilar.
Kan verkligen alla dessa felkoder vara relaterade till oljefällan?
Det kunde vara bra att veta vad felet är när man kommer in till verkstaden så att man inte behöver betala en massa felsökningsavgifter m.m

Någon som har någon idé och kan klura ut nåt på den infon jag angett? Svar mottages tacksamt.

P.S: Ett par gånger direkt efter att jag startat bilen har den varit fri från display varningsmeddelandena och motor kapaciteten verkar varit normal, men bara efter en halv minut kommer felmeddelandena igen och motor kapaciteten går ner igen.
Har 2 felmeddelanden, "nedsatt motorfunktion" samt "motor service erfodras".
Senast redigerad av 1 pavan, redigerad totalt 0 gånger.
andy78 skrev:Läs felkoder igen

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Vadå, tycker du att jag ska läsa ur dom igen trots att jag gjorde det igår? Se mitt inlägg ovan för gårdagens felkoder.
pavan skrev:

Vadå, tycker du att jag ska läsa ur dom igen trots att jag gjorde det igår? Se mitt inlägg ovan för gårdagens felkoder.
Läste du av dem igår så behöver du nog inte läsa av dem igen, men däremot hade jag raderat samtliga koder om du inte gjorde det och gjort en ny lösning när medelandet dyker upp igen så att du får färska koder.

Vad hade du för felkod när du hade lysande motorlampa till och från i 3.5 år?
andy78 skrev:
pavan skrev:

Läste du av dem igår så behöver du nog inte läsa av dem igen, men däremot hade jag raderat samtliga koder om du inte gjorde det och gjort en ny lösning när medelandet dyker upp igen så att du får färska koder.

Vad hade du för felkod när du hade lysande motorlampa till och från i 3.5 år?
Jag raderade alla gamla felkoder innan jag gjorde utläsningen igår. Och sådan "tur" har jag inte att meddelandet kommer bara ibland, utan dom är där hela tiden, alltså dom två nya varnings meddelandena som säger "motorfunktion nedsatt" och "motor service erfordras", dom försvinner inte, nja förutom ett par gånger precis när jag startat motorn men sen har dom kommit tillbaka i princip direkt.
Jag vet att för många som haft "motorfunktion eller motorkraft nedsatt varningarna så har dom försvunnit när dom startar om bilen och ibland inte kommit tillbaka på väldigt lång tid. Men icke för mig.

Det enda tidigare felmeddelande som jag kan tänka mig kan haft samband med motorlampan var nåt med VVT eller solenoid nånting, men det felmeddelandet var länge sedan jag såg? Resten är mest att lås på bakdörr inte fungerat ordentligt eller fönsterhissen. Ibland några intermittenta fel ang, nåt kommunikationsfel på någon modul, men vet inte hur riktiga dom felen varit?

Om man tittar på dom felkoderna jag listat i tidigare post kan man då få ett hum om vilket fel som är "grundfelet" och orsakar dom andra felmeddelandena?
För jag har svårt att tro att det kom fyra olika orelaterade fel exakt samtidigt på bilen, utan jag tror att 1 fel drar med sig dom andra felkoderna också?
Då har du färska koder.
Det finns ju 2 koder relaterade till spjällhuset så det hade jag definitivt tagit en titt på om det kan vara så enkelt att det räcker med en rengöring.
Det låter lite som att det inte ger rätt signal pga att spjället kärvar.
Sedan kan det vara bra att kontrollera kontakten till lmm och att alla slangar är täta och inte spruckna från lmm till spjällhus.
andy78 skrev:Då har du färska koder.
Det finns ju 2 koder relaterade till spjällhuset så det hade jag definitivt tagit en titt på om det kan vara så enkelt att det räcker med en rengöring.
Det låter lite som att det inte ger rätt signal pga att spjället kärvar.
Sedan kan det vara bra att kontrollera kontakten till lmm och att alla slangar är täta och inte spruckna från lmm till spjällhus.

Tack för svaret, dom sakerna ska jag kolla på.

Läste av igen idag medans jag körde en runda på parkeringen och det kom upp 3 felkoder, verkar som dom två felkoderna som är relevanta är "ECM91AC-Throttle Valve - Faulty signal" samt "ECM9918-Throttle Valve - Faulty signal, men frågan är ifall det är fel i denna throttle unit eller om det är nåt annat som orsakar dessa felkoder, t.ex oljefällan problemet eller rent av att bilen strypt motorprestandan?

För uppenbarligen är det bilen själv som sänkt motor prestandan som ett försvar, så då är frågan om det är den handlingen som orsakar dessa felkoder, t.ex detta med throttle unit. För bilens sänkta motor prestanda verkar ju låta som att det kan ha med throttle unit att göra?
Så om bilen inte hade strypt motor prestandan kanske dessa felkoder inte uppkommit?

Felkoderna var ju inte där sist jag läste av bilen för någon månad sedan trots att jag redan då hade problem med oljefällan. Så dessa felkoder dök upp efter att motor prestandan strypts?

Samt en tredje felkod, ECM130A - MAF sensor - men känns inte riktigt som detta är grundproblemet, om jag minns rätt så har den inte kommit upp vid varje avläsning nu sista dagarna? Detta fel beror tydligen på att MAF sensorn känner av felaktigt värde, kanske just p.g.a. att motorn är strypt?

Skulle den strypta motor prestandan kunna orsakas av problem med oljefällan? Vid vilka tillfällen stryper bilen prestandan på detta sätt?
Jag skulle ta en titta på gasspjället och gasspjällspotentiometern till att börja med kärvar den så vet inte databoxen vilken läge spjället befinner sig i.
Börja med det enkla kontrollera att dess anslutning har bra kontakt.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]