NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hadirajraj
#1066807
Hej!

Ny på forumet och har lite frågor kring V50 D3 Classic med automatlåda.

* Intervall för kamremsbyte, år och miltal?
* Hållbarhet gällande automatlådan, svagheter? Oljebytesintervall?
* Några vanliga "problem/fel" att kolla upp även om det är en Classic?

Tack på förhand
av Kluster
#1067607
Välkommen till forumet! :-)-)

Sommaren 2015 bytte jag in vår V50 D3 Classic automat då den hade gått närmare 9000 mil sedan fabriksny, jag var enda ägaren.

Det går att köra snålt med den, dock kan den 6-växlade automatlådan leva ett (dock ett litet) eget liv när en korsning dyker upp eller vid en rondellkörning och du ska gasa dig ut; den hade tendens att växla ner lite väl fort ibland men jag lärde mig ju fler mil avklarades.
Motorn på 5-cylindrar ger 150 hk/350 Nm räckte gott och väl till. Vi bilade ner två somrar till franska Rivieran så nog orkade den med autobahn/autostradan också.

Serviceintervallen är 30.000 km / 1 år - beroende på vad som "triggas" igång först.

Basservice
Utförs minst en gång per år

Yttre belysning: kontroll
Strålkastare/dimljus: kontroll/justering
Signal: kontroll
Torkare/spolare: kontroll/justering, nivå
Växelreglage automat: kontroll startspärr
Bilbälten: kontroll
Parkeringsbroms: kontroll/justering
Däck: kontroll slitage, mönsterdjup
Däck exkl. reservhjul: kontroll/justering ringtryck
Draganordning (delbar): smörjning
Motorolja/filter: byte
Bromsbelägg: kontroll/slitage
Motor: kontroll, utvändig täthet/renhet
Växellåda/slutväxel: kontroll, täthet/nivå vid läckage
Motorrum: kontroll/justering, olje- och vätskenivåer

Underhållsservice (Basservice plus slitagekontroller)

Batteri: kontroll, nivå, fastsättning, rengöring -2009
Drivaxlar: kontroll gummibälgar
Broms/bränsleledning/bränslefilter: kontroll, skador/reglage
Styrning/framvagn: kontroll/slitage
Bakvagnsupphängning: kontroll/slitage
AWD bakväxel, vinkelväxel: kontroll/täthet
Drivknutar: (kardanaxel, stödlager AWD) kontroll/slitage

Anpassad basservice
Utförs om den årliga körsträckan bara är högst hälften av serviceintervallet och ersätter då basservicen. Anpassad basservice utförs högst en gång mellan två servicetillfällen.
Basservice exkl. kupéfilter, exkl. uppdatering av mjukvaran.

Problem som uppstått:
Allt klarades av under nybilsgarantin, var mest småsaker MEN som var ändå väldigt irriterande eftersom det var en ny bil: handtaget innefrån på bakluckan lossnade efter endast 5 dagar, nya ABL Xenon-strålkastare på båda sidorna pga felkonstruktion som resulterade i spricka i glaset = kondens som aldrig försvann. Ny uppsättning sommardäck inhandlades också förra året på vårkanten.

Slutligen, det positiva med att det är sista årsmodellen av V50 du är intresserad av är att alla s.k barnsjukdomar från tidigare årsmodeller är i stort sett borta.
B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]