- sön 10 apr 2016, 22:49
#1066280
Problemet är nästan alltid att fjädern som skall få hävarmen tillbaka till neutrala ändläget inte orkar då det samlas smuts mellan oket och hävarmen. Dessutom kan rost ha bildats i hävarmens axel så den går trögt. Om hävarmen inte når neutralläget återaktiveras inte självjjusteringen , jämför ett spärrskaft som man inte kan dra tillbaka till nästa kugge.
Belägget ligger då an lite och slits till en nivå där man inte får bromsverkan längre. Skivan brukar bli het innan belägget har slitits.
Det som gäller är att göra rent och smörja med silikonsprej som tränger in bra. Det behövs en normalstor polygrip för att gripa tag i hävarmen och motionera den fram och tillbaka samtidigt som man sprejar (Kan behövas uppåt 100 gånger innan det är ok) . OBS! Använt inte 5-56, WD-40 etc med olja eftersom den skadar gummidetaljer i oket, silikon är riskfritt.
Det brukar gå relativt trögt att vrida kolven, det kommer dock inte att lösa ditt problem.
Spänna vajern löser sällan problemet, men kan vara orsaken om man har dålig verkan på bägge sidor.
Vänster sida ? Nästan alltid den som strular då den är mest utsatt för saltstänk vintertid.
Jag kör igenom mina hävarmar varje gång jag skiftar vinter/sommar och sommar/vinter däck.
Man borde kunna montera hjälpfjäder som man sätter utanpå vajern mot flänsen där vajerns hölje slutar och hävarmen, kanske blir svårt att få dit en hård fjäder ? Nån som provat detta ?