- ons 30 mar 2016, 16:12
#1062728
Hej,
Jag har under en tid fått meddelandet "Motorservice erfordras" och i helgen fick jag chansen att läsa av felkoderna.
Det felkoder jag fick fram var:
ECM - 2584 Styrenhet additiv dosering (ADM) Felaktig signal
ECM - 2585 Styrenhet additiv dosering (ADM) Felaktig signal
ADM - 0004 Tanknivå, additiv För låg nivå
ADM - 0005 Tanknivå, additiv Låg nivå.
... plus lite annat småskit som jag inte tror har med meddelandet att göra.
Enligt VIDA var det de två sistnämnda som triggade fram felmeddelandet i bilen. Jag antar att de ena två koderna medför de andra, så vilken tror ni det kan vara som "gäller"?
Är det vanligt att styrenheten går sönder? Och är den i sådana fall svår/dyr att byta?
Tycker det verkar konstigt att additivet skulle vara slut, har för mig att jag kollade med VIDA i somras och att det då var 15/15.
Jag glömde såklart köra själva testen för att se hur mycket additiv det var i bilen i helgen när jag hade tillgång till VIDA.. Man kanske kan se i efterhand på datorn när det fylldes på senast?
Förra året hade jag bilen inne på service i slutet av maj, funderar på att boka in en service redan nu så att dem får kolla det där med additivet samtidigt. Känns onödigt att lämna in den en extra gång.
Vad tror ni, finns det något man kan kolla själv för att ta reda på vad felet är? Och om det nu är styrenheten till doseringen som pajjat, vad kan det gå på?
Tack på förhand,
Jag har under en tid fått meddelandet "Motorservice erfordras" och i helgen fick jag chansen att läsa av felkoderna.
Det felkoder jag fick fram var:
ECM - 2584 Styrenhet additiv dosering (ADM) Felaktig signal
ECM - 2585 Styrenhet additiv dosering (ADM) Felaktig signal
ADM - 0004 Tanknivå, additiv För låg nivå
ADM - 0005 Tanknivå, additiv Låg nivå.
... plus lite annat småskit som jag inte tror har med meddelandet att göra.
Enligt VIDA var det de två sistnämnda som triggade fram felmeddelandet i bilen. Jag antar att de ena två koderna medför de andra, så vilken tror ni det kan vara som "gäller"?
Är det vanligt att styrenheten går sönder? Och är den i sådana fall svår/dyr att byta?
Tycker det verkar konstigt att additivet skulle vara slut, har för mig att jag kollade med VIDA i somras och att det då var 15/15.
Jag glömde såklart köra själva testen för att se hur mycket additiv det var i bilen i helgen när jag hade tillgång till VIDA.. Man kanske kan se i efterhand på datorn när det fylldes på senast?
Förra året hade jag bilen inne på service i slutet av maj, funderar på att boka in en service redan nu så att dem får kolla det där med additivet samtidigt. Känns onödigt att lämna in den en extra gång.
Vad tror ni, finns det något man kan kolla själv för att ta reda på vad felet är? Och om det nu är styrenheten till doseringen som pajjat, vad kan det gå på?
Tack på förhand,