NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Föräldrarnas V50 1.6D -10 var strömlös i förrgår. Den gick fint dagen innan dess. Jag kom över med en laddare och multimeter. Det är 5,5 Volt över polerna :shock: . Stiger något till 5,8 när jag kopplar bort batteriet. Tänkte först att en cell i batteriet gjort sitt. Det är orginalbatteri dvs. ca 6 år gammalt.

Hur som provar vi att ladda batteriet och det tar laddning och visar 12,9 Volt dagen efter. Sedan får den stå en dag till samt att jag låter stereon stå på med motorn av medan jag byter däck idag ~ca 30 min. Sedan mätare jag 12,6 V och bilen startar snällt.

Vad kan ha hänt, något system som hängt sig och dragit ur batteriet en gång? Men att dra ner till 6 V så känns det mer som ett relä eller kortis tänkter jag... Jag vill inte bara gå och köpa ett nytt batteri direkt om något annat är fel, vore ju synd att djupurladda det nya batteriet.

Ska tilläggas att bilen ibland går ganska korta sträckor (dock några längre turer senaste veckorna), men att värmaren sällan används med tidur då bilen står i garage.

Några uppslag?

/Johan
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
Värmaren startar per automatik under +6 grader. Det i kombination med korta körsträckor sliter på batteriet. Hur långt har den gått? Gissar trots allt att batteriet börjar sjunga på sista versen. Jag har varit tvungen att byta mitt i en 2011a...
Ok, bra att höra att du bytt på en nyare. Den har gått runt 9500 mil tror jag. Köpte du ett nytt batteri på Volvo? Jag tänkte annars rekommendera ett Biltema AGM, har hört väl om dessa, och de tål ju lite mer djupurladdningar...
frasse4 skrev:Ok, bra att höra att du bytt på en nyare. Den har gått runt 9500 mil tror jag. Köpte du ett nytt batteri på Volvo? Jag tänkte annars rekommendera ett Biltema AGM, har hört väl om dessa, och de tål ju lite mer djupurladdningar...
Okej! Jag lät Volvo byta batteri vid ca 13800 mil (november 2014) pga upprepade startproblem. Det blev ett på 80Ah istället för original 70Ah. Finns säkert en hel del andra batteri som andra föredrar...
Det finns ju en del som råkat ut för att halvljusen inte slagits av när man slagit av tändningen, möjligt att ni råkat ut för det om det inte var mörkt när bilen stängdes av. Jag har råkat ut för det en enda gång och då såg jag det eftersom det var mörkt.

Skulle kunna vara styrservot , eller startmotorn som har dragit ur batteriet. Dessa är direkt anslutna via säkring och spänningen till dessa bryts inte när tändningen slås av.

När det gäller AGM batterier bör man tänka på att de inte laddas fullt av generatorn eftersom AGM batterier kräver något högre laddningsspänning än vanliga bilbatterier. (runt +14,7 till +14,8 V krävs)
diselputte skrev:När det gäller AGM batterier bör man tänka på att de inte laddas fullt av generatorn eftersom AGM batterier kräver något högre laddningsspänning än vanliga bilbatterier. (runt +14,7 till +14,8 V krävs)
skall man då för att bibehålla så frächt batteri som möjligt, underhållsladda batteriet typ varannan vecka
skalman65 skrev:
diselputte skrev:När det gäller AGM batterier bör man tänka på att de inte laddas fullt av generatorn eftersom AGM batterier kräver något högre laddningsspänning än vanliga bilbatterier. (runt +14,7 till +14,8 V krävs)
skall man då för att bibehålla så frächt batteri som möjligt, underhållsladda batteriet typ varannan vecka
Har ingen erfarenhet av AGM själv än, möjligt att man måste om det inte dyker upp laddningsregulatorer som fixar rätt spänning från generatorn. Det viktiga för AGM batterier är att man inte kommer upp i laddning som ger gasning.

Har man t. ex. en C-Tek så bör det gå bra att ladda AGM i "Snöflinge läget" enligt info i länken

http://www.benns.se/tips-rad/fragor-til ... eriladdare
Tack för tipsen ovan, bilen funkade bra idag också. Så får återkomma i hur det utvecklar sig.

Gällande AGM har jag ett mindre batteri (50Ah) på balkongen som jag laddar med en 50 W solcell. Det drev balkongbelysningen hela vintern. Nu var det ju lite solfattigt så jag stödladdade med en vanlig billaddare några gånger. Det fungerade fint att ladda batteriet fullt trots att billaddaren "bara" gav 14,4 V även vid -10 grader (kallare temperatur = kräver högre laddspänning). Så jag tror inte att man i praktiken behöver oroa sig för att AGM-batterier i bilen inte laddas fullt.

Regulatorn till solcellen har temperatur-styrd laddning så den justerar spänningen utifrån omgivningstemperaturen. Möjligen att nya bilar har den funktionen också.
Min bil gick 400 KM i ett sträck och parkerades på en flygplatsen. Batteriet borde vara fullladdat tycker man ju efter fem timmars körning. Men när jag kom tillbaka efter en vecka så var batteriet nästan tomt. Bilen var svårstartad och det enda jag kunde tänka mig som drog ström var larmet och fjärrkontrollsmottagaren, det är ju igång med en grundspänning i bilen hela tiden.
Lite nytt som hänt.

Batteriet har fungerat nu sedan det laddades upp. Men vid ett tillfälle förra veckan stängdes inte ljusen av automatiskt, så sannolikt var det detta som laddade ur batteriet tidigare. Dock så har bilen börjat varna för antispinn ur funktion några gånger (vilket jag tänkte hade med den låga systemspänningen tidigare) men när den besiktigades idag fick den nedslag med följande koder:
P042F
P0490

Bra att veta:
P1402
P1412

Dock är den inbokad på service i slutet av april.
Fortsättning följer...
Kamremsras

Men den stora frågan är efter 6 å[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]