- tor 17 mar 2016, 09:30
#1058846
Hej, jag har bytt själv. Det krävs lite meckarvana, tålighet och nerver =).
Tar man det lugnt och försiktigt så löser du det. Som lås-bultar använda jag vanligt borr och en bult. Tips på låsningen i svänghjulet är att måla lite med tippex eller liknande på sprinten så att du vet att den "bottnar". Använd inte låsningarna som mothåll när du skall lossa remskiva eller annat, det kan bli tråkigt, bara för att hålla dem i position.
Remskivan fick jag bort genom "broms-metoden". Växeln i femman, en bräda fick trycka på bromsen, sedan långt moment så släppte bulten fint (kanske inte det snällaste mot svänghjulet, men gissar att momentet från motorn är bra mycket större under vanlig drift så säkert ingen fara). Det finns andra metoder för den modige (typ start-motor - sök på youtube), alternativt en hjuldragare eller också bättre låsningar till svänghjulet (som går på de yttre "tänderna") som tål lite mera moment.
Annars momenten i stora drag.
1. Lossa bulten som håller remskivan (bra om bilen står stadigt)
2. Bort med startmotorn (så att du kommer åt låsningen för svänghjulet).
3. Töm kylvattnet.
4. Bort med allehanda plastskydd som täcker kamremmen.
5. Markera med tippex på ett antal positioner, både på kamremmen och remskivor.
6. Lås med dina sprintar vid kamaxel och svänghjul
sedan så tror jag det är rättframt. Tänk på att inte dra vattenpumpen för hårt, du drar lätt sönder gängorna, minnesbilden säger 10Nm, men helt hundra är jag inte.
Kamremssatser (kamrem, vattenpump mm) finns att köpa via Ebay för en dryg tusenlapp o några hundringar (Continental, Bosch).
Lycka till!