NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av shoff
MHar nyligen köpt en v50 2.0D -07.
Har fått start problem, händer ganska ofta att den startar på låga varv ( under 1000 ) om man startar bilen när man nyligen kört en runda. Ingen eller knapp märkbar respons ifrån gasreglaget. Efter en stund så svarar den på gas och fungerar normalt.
Åkte in där jag köpte den och de fick fram en felsignal ifrån en tryckgivare som sitter mellan batteriet och motorn. Bytte den utan resultat.
Körde till en annan bekant och körde en diagnos och fick fram följande koder.

Diesel (Additive (Styrenhet additiv) - Diesel additive (Styrenhet additiv))
DTC Beskrivning
E010 - Spänningsmatning till styrenhet
- Signal för låg
- Intermittent
000A - Hastighet
- Signal felaktig
- Intermittent
Diesel (D4204T - Diesel - MT/AT)
DTC Beskrivning
2002 - Partikelfilter
- Intermittent
- felaktig signal

Givaren jag bytte ser ut som denna. Bild
av dieselputte
"Där jag köpte den" tyder på att du köpte bilen från en handlare? Du vet väl att du har KKL på din sida, den säger att fel som uppstår inom 6 månader anses vara ursprungliga och skall åtgärdas av säljaren. Så har du köpt den av handlare tycker jag att du skall be dem fixa felet. Detta gäller inte vid köp av privatperson.

Kolla batteriet först, dieslarna med dieselvärmare som används med timer/direktstart tuggar batterier. Klent batteri kan ge en del skumma larm.

Startsvårigheter i kombination med låga varvtal kan bero på att något av spjällen vid insuget ( Y-förgreningen) har fastnat. De släpper i regel efter några sekunder med hjälp av motorns vibrationer och då funkar motorn som vanligt. Fel i dessa spjäll ger ingen felkod.

Skulle kunna vara EGR ventilen som fastnar till lite olämpligt, men den ger i regel felkod då.

Provade ni att ta bort felkoderna? De kan ju vara historiska larm.

Behåll tryckgivaren som du tog bort, den är förmodligen hel.
av shoff
Jo det var på en firma jag köpte den. Farsan körde den till en Volvo verkstan för att höra med dom.
Bilen har rullat 23500 mil ca. Vår säljare sa att det var ca 2000 mil kvar till kamremsbyte och att vanlig service nyligen var gjord. Det var jag införstådd med för de drog av en del pengar vid köpet pga detta. Lagom till nästa år tänkte jag.
De på Volvo verkstan sa att det inte stämmer utan att den skulle bytas nu vid 24, additiv skulle fyllas på samtidigt och något med partikelfiltret. Antagligen hänger startproblemen ihop med allt det här.
Felkoderna plockades bort igår och det fanns ej några nya när volvoverkstaden kopplade upp bilen mot datorn. Och den startade utan några problem just då. Ska försöka häva köpet för så här stod det inte i annonsen eller vad de sa till mig.
av dieselputte
shoff skrev:Jo det var på en firma jag köpte den. Farsan körde den till en Volvo verkstan för att höra med dom.
Bilen har rullat 23500 mil ca. Vår säljare sa att det var ca 2000 mil kvar till kamremsbyte och att vanlig service nyligen var gjord. Det var jag införstådd med för de drog av en del pengar vid köpet pga detta. Lagom till nästa år tänkte jag.
De på Volvo verkstan sa att det inte stämmer utan att den skulle bytas nu vid 24, additiv skulle fyllas på samtidigt och något med partikelfiltret. Antagligen hänger startproblemen ihop med allt det här.
Felkoderna plockades bort igår och det fanns ej några nya när volvoverkstaden kopplade upp bilen mot datorn. Och den startade utan några problem just då. Ska försöka häva köpet för så här stod det inte i annonsen eller vad de sa till mig.
Jag tror inte startproblemen har nåt att göra med felkoderna, det är något annat som orsakar det.

Servicen vid 24000mil kan kosta mega om man gör den komplett hos Volvo, men det finns ju billigare alternativ. Finns nån här på forumet som fått kamremmen bytt för under 4000kr, hos Volvo går det på runt 6-7000kr. Fylla på additiv kan man göra själv, sen måste man tala om för systemet att man fyllt på additiv. Volvo tar säkert 4-500kr för att göra den återställningen, så det kan löna sig att köpa en Vida klon via Ebay , Aliexpress etc. och göra återställningen själv.

När allt detta är gjort kör du typ 100-200 mil och observerar hur ofta partikelfiltret regenererar , det märker du när motorn plötsligt börjar rycka och dra typ 2 dl mer per mil mot normal momentanförbrukning. Det pågår normalt 5-10 min och 1-2 mil, nollställ ena trippmätaren när regenereringen är klar. Ligger sedan intervallen på 10-20 mil så bör partikelfiltret bytas. Ligger du på 40-70 mil är det bara att köra vidare och hålla koll på intervallen.

Du bör byta bränslefilter också, ligger på nx6000mil intervall. Övrig service typ olje och filterbyten fixar den händige själv.
av silfvergren
Lånar tråden lite.
Vi har liknande problem med vår v50 2.0 diesel 2007. Det som skiljer är att våran aldrig "kommer igång" utan vi måste stänga av och starta om, allt från 2ggr till 10ggr innan den startar ordentligt.
Vi köpte den av handlare för 3 dagar sedan problemet är bara att det är 28mil plus en båtresa på 3timmar innan man är där. Handlaren är hjälpsam men vill ha svar på vad som kan vara felet. Ska lämna in den vid vår lokala volvohandlare men vill gärna ha lite "kött på benen" innan jag lämnar in den.
av shoff
Vill bara påpeka att problemet löst sig. Gjorde den stora 24000 milaservicen och har ej haft problem sedan dess. Efter ett par dagar upphörde alla problem och har sedan dess inte återkommit. Det var någon gång i mitten av mars jag servade bilen med allt... Dyrt blev det men nu har man åter en väl fungerande och bra bil.

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]