NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, fick en 2a på besiktningen att min dragkrok kärvade.
Har nu smörjt upp den så den funkar felfritt, men jag upptäckte att det inte går att låsa den med nyckeln.
Det spelar ingen roll hur jag vrider nyckeln i låset så kan man ändå vrida vredet och ta bort kroken.
Spelar det nån roll tror ni? Kan det vara det han menade med att kroken kärvade?
Bilen är en volvo c30 -07.
Såhär ser kroken ut http://webshop.bilia.se/pub_images/orig ... 30_674.jpg

Mvh Henrik
Svensk bilprovning ---> Vanliga Frågor ---> Löstagbar dragkrok

-Vad gäller för löstagbar dragkrok?
Om din bil har en löstagbar dragkrok tar du med denna samt eventuell nyckel till dragkroken.

Tolkar det i klartext som att en eventuell lås inte behövs till annat än för att kunna ta bort kroken på bilprovningen för att kunna testa dess funktion.

Vad de menade med att kroken kärvade är svårt att veta när kunden inte frågar vad som avses med kärvande
Tror som de andra här, låset är inte nödvändigt egentligen, huvudsaken är att kroken i sig låser fast.

Jag har själv fått uppmaning från besiktningen att rasta den avtagbara kroken oftare. Jag använder den aldrig men eftersom den finns så ska den fungera. Min kärvade med men det hade i mitt fall att göra med att den var svår att sätta i/ta ur (därmed "rasta den oftare").
Jag kom undan med det efter att han öste på lite smörjmedel och då gick det lättare. Numera tar jag som vana att kontrollera kroken i tid innan besiktning, göra rent och smörja.
Det var en kompis som besikta min bil år mig,så det är därför jag inte vet vad dom menade.
Det står bara att den kärvade på protokollet. Men då borde den ju gå igenom nu.
Ska besikta på torsdag så jag skriver då hur det gick.
Tack för svaren.
Mvh Henrik
Stämmer. Behövs icke! Till vår krok finns tyvärr inte nyckeln kvar, har inte gjort på flera år. Aldrig varit en fråga på besiktningen. De vill endast se så den fungerar att sätta dit/ta bort och "går i lås".
Det enda de vill höra enligt min erfarenhet är att den "klonkar" i ordentligt. Då är den ok.

Som anekdot köpte jag en gång bil (Opel) utrustad med låsbar dragkrok av en kollega. Dragkroken satt alltid på, när jag besiktigade andra gången tror jag (smet igenom första alltså) så fick jag anmärkning för den var låst och jag hade inte nyckeln så jag kunde inte demontera den =2a.

Jag letade som en tok i bilen och var även hemma hos min kollega och fick olika nycklar, men ingen funkade. Till slut fick jag nog, tog en vanlig mejsel. Ett slag med hammaren så var det löst! Jag antar att man kan göra på samma sätt med de flesta liknande lås (takräcken, dragkrokar, takboxar med mera) och dessa skall alltså inte tolkas som någon vidare garanti mot stöld etc.

I början när jag använde dragkroken på V50:in så trodde jag att jag var tvungen att låsa den med nyckel för att den skulle vara säkrad. Minns att det inte alls var lätt och att man fick hålla på att montera av/på i evigheter innan dragkroken på något vis kom i "rätt" läge och verkligen var låst. Efter några gånger så slutade jag därför att låsa den, det är som sagt inte den låsningen/säkringen (med nyckel alltså) som är den "riktiga". Det är "klonket" plus färgmarkeringen (rött eller grönt) på själva kroken som gäller.
Bilen gick igenom utan problem.
Pratade med besikningsgubben och han sa att man måste ha två lås på en krok, på mitt vred är det bajonettfattning så ett lås är när man trycker in vredet och det andra är det när man vrider.
Det finns modeller av skoda där man bara klickar dit krocken då måste man låsa med nyckeln för att det ska vara godkänt sa han.
Mvh Henrik
ps Tog fel bil till besiktningen och fick åka hem och byta, lite pinsamt.
FatBastard skrev: ps Tog fel bil till besiktningen och fick åka hem och byta, lite pinsamt.

Hahahaha! :D

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]