NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Gäller en c30 r-design 2012 d2.
Hur blir den med 19-20“ alla 19 är i princip med 235 sulor.

Kommer den bli mycket segare.? Dra betydligt mer?
Spårig? Bilen är ju inte så stor direkt.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jonas_latt skrev:Gäller en c30 r-design 2012 d2.
Hur blir den med 19-20“ alla 19 är i princip med 235 sulor.

Kommer den bli mycket segare.? Dra betydligt mer?
Spårig? Bilen är ju inte så stor direkt.
Det beror ju även mycket på om man köper lätta fälgar eller tunga kina kopior...

.
Användarvisningsbild
av P210
ThomasT skrev: Det beror ju även mycket på om man köper lätta fälgar eller tunga kina kopior...
Det är bredden och rullmotståndet i gummidäcket det hänger på!

Hjulvikten hävdar jag påverkar bara väghållning, lägre fjädrad vikt ger mindre energi för stötdämparna att absorbera. Tröghetslagen ger att en stor cirkel (=fälgen) kräver mer energi att snurra igång (notera att det är under acceleration, i konstant fart spelar fälgvikten en liten roll.

Förbrukningen påverkas bara av rullmotståndet som är beroende av underlag, däcksbredd, gummiblandning och däcksmönster. Blöt vägbana kan ge tex 0,5 dl/mil högre förbrukning.Slitna däck ungefär det samma.
Mjuka prestandadäck tar bra mycket mer soppa än lättrullande.

Går du upp i bredd från 205 till 235 tippar jag på att du märker av en ökad förbrukning - allt från ett par centiliter till närmre decilitern...
Användarvisningsbild
av jimlindeborg
Jag gick ifrån 205/50-17 till 235/40-18 på min D2 och förbrukningen gick från ca 0.55l/mil till ca 0.65l/mil enligt färddatorn. Då endast i stadstrafik.

Angående att den blir segare är inget jag märkte av men den blev betydligt mycket trevligare att köra med bredare däck och bättre väghållning :)

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]