NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JelleSE
Hej!

Jag vill nu köpa en V50 1.6D eller DRIVe då jag vill ha låga driftkostnader. Jag befinner mig just nu i Holland, där jag kommer i från, men ska ha bilen i Sverige. Dessa dieselbilar är otroligt högt beskattade i Holland (ungefär 13.000 sek/år) vilket gör att de säljs rätt billigt i andrahand. Nu har jag hittat en väldigt fin 1.6D S/S från 2009 som har rullat 13.500 mil för en intressant peng. Några frågor kring denna:

1. Som jag förstår kostar det nästan inget att importera? (Import reg-skyltar, reg-besiktning, besiktning och vanlig vägskatt? alltså några tusenlappar?)

2. Visst blir vägskatt i Sverige samma som liknande modell i Sverige? (Allstå typ 1200kr/år då det är en miljöbil?)

3. Bilen har ingen motorvärmare / Dieselvärmare inbyggd då det inte är nödvändigt i Holland. Går det lätt att bygga in en dieselvärmare? Kan den då fungera likadan via bilens dator? Och vad kostar det ungefär?

4. Vad är intervallet för kamremsbyte? (Partikefiltret lär vara gjort, men ska dubbelkolla)

Tacksamt för svar!
Svar på fråga 3: Det kommer bli mycket kostsamt om det ens är möjligt att sätta in värmare som kan styras med timer /direktstart via bilens huvuddator. Så många parametrar som måste ändras, hål måste tas upp i bränsletank, montage av doseringspump, bränsleledningar till värmaren, listan blir bara längre och längre.

Du kan läsa lite mer här http://www.webasto.com/se/marknaderochp ... maa-bilar/ Kostnad, skulle tro bortåt 20000kr och det får du aldrig igen.

Satsa istället på elektrisk motor och kupévärmare , kostnad ett par tusen kr.

Fråga 4 , det som händer först, 24000 mil, eller 10 år borde det vara. Sök lite i undertavlan för C 30 S40N V50 på kamremsbyte så hittar du säker priser. Jag bytte i höstas på min 2.0D och det gick på runt 6000 kr, men har sett de som lyckas få det för 3-4000 kr. Men du lär klara dig några år till.
Hej,

Som dieselputte säger så är det nog en hel del jobb att få en bränslevärmare att funka, verkstad är knappt att tänka på. I bästa fall om du är händig kan du slakta en bil på skroten och montera själv, men omprogrammeringen (vet ej vilka system som påverkas) lär ändå bli rätt omfattande.

Lite off-topic:
Jag gillar egentligen inte bränslevärmar-funktionen på min V50 2.0D-07, tycker det stinker om den när den kör. Har det skett någon förbättring av den under V50-livstiden? Och om man ser på Volvos nya bilar idag, lyckas dom bättre med (fullständig) förbränningen på dessa bilar?
Perra_367 skrev:Lite off-topic:
Jag gillar egentligen inte bränslevärmar-funktionen på min V50 2.0D-07, tycker det stinker om den när den kör. Har det skett någon förbättring av den under V50-livstiden? Och om man ser på Volvos nya bilar idag, lyckas dom bättre med (fullständig) förbränningen på dessa bilar?
Min varken knappt luktar eller ryker efter att jag hade den inne på helrenovering. Innan dess var det raka motsatsen, mest beroende på att brännkammaren var sprucken.
Är den inte bilen snorbillig så köp en svensk istället! eller sälj den med vinst här hemma och köp en med värmare för pengarna.
Du vill inte ha en utan dieselvärmare här i Sverige när det är kallt!
Montera en elektrisk motorvärmare är ett alternativ men långtifrån lika användbart - värmaren sitter monterad i bilar på våra breddgrader för att den behövs! - inte främst för parkeringsvärmare utan även under färd, spillvärmen från dessa dieslar i minusgrader är obefintlig, utan värmare ingen kupevärme... De senarste veckorna med 12-20minus går min värmare från förvärming tills jag kommit fram till jobbet efter tre mils färd, brrrr!

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]