- fre 15 jan 2016, 12:57
#1038120
Hej,
Vi har en V50 1.8F från 2009. Förra helgen tändes varningslampan för laddning/batteri när vi på kvällen skulle åka hem från några vänner. Lyckligtvis räckte strömmen de åtta mil vi behövde åka (varningslampan lyste hela vägen). Sedan dess har bilen inte rullat och jag bytt generator och remmar inkl spännare.
När jag idag försökte starta bilen igen så "dog" bilens elsystem när startnyckeln vreds till det läge när startmotorn normalt snurrar. Allt i bilen slocknade inkl instrumentbräda, centrallås etc. Jag mätte upp 12,4V på batteriet och kopplade på en laddare för att få starthjälp. Ett par långa startförsök gick motorn igång.
Jag körde en runda på ca 15 min och stängde av motorn väl hemma på garageuppfarten igen. Mätte därefter upp 12,9V på batteriet. När jag sedan försöker starta motorn igen får jag samma beteende, d v s hela elsystemet dör.
Är det någon som känner igen detta beteende/symptom och kan tipsa mig om åtgärd?
Tack,
Mikael
Vi har en V50 1.8F från 2009. Förra helgen tändes varningslampan för laddning/batteri när vi på kvällen skulle åka hem från några vänner. Lyckligtvis räckte strömmen de åtta mil vi behövde åka (varningslampan lyste hela vägen). Sedan dess har bilen inte rullat och jag bytt generator och remmar inkl spännare.
När jag idag försökte starta bilen igen så "dog" bilens elsystem när startnyckeln vreds till det läge när startmotorn normalt snurrar. Allt i bilen slocknade inkl instrumentbräda, centrallås etc. Jag mätte upp 12,4V på batteriet och kopplade på en laddare för att få starthjälp. Ett par långa startförsök gick motorn igång.
Jag körde en runda på ca 15 min och stängde av motorn väl hemma på garageuppfarten igen. Mätte därefter upp 12,9V på batteriet. När jag sedan försöker starta motorn igen får jag samma beteende, d v s hela elsystemet dör.
Är det någon som känner igen detta beteende/symptom och kan tipsa mig om åtgärd?
Tack,
Mikael