NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag har en Volvo S40 2010 1,6D, där min bränslevärmare inte vill fungera. Har rotat omkring lite och sett att det finns en stor möjlighet att det kan bero på batteriet. Värmaren funkade felfritt, sommaren kom och jag slutade att använda den. Fram mot hösten när det blev kyligare så skulle jag börja använda den igen, men då funka den inte. (Har alltid använt värmaren om det har vart 14 grader eller lägre, dels för att jag har hört att det är bra för motorn och för att jag kör korta sträckor då mitt jobb ligger ganska nära). Jag åkte in till en auktoriserad mekonomen verkstad som gjorde felsökning, dem fick upp en felkod men sa att dem inte visste vad det var för någon kod(det var en "mindre" verkstad). Dem nollställde däremot koden, jag testade att starta värman på plats och den funkade. Jag stängde då av värmaren, körde hem och ställde in värmaren inför morgonen. När jag kom ner på morgonen så hade den inte startat och har heller inte gjort efter det. Jag har testat att starta direktvärmaren en gång när jag precis hade startat bilen och då gick den igång. Stängde sedan av bilen för att se om den fortsatte och då stängde den av sig. Försökte igen, då funkade det inte. Jag har testat att göra en "mätning" av batteriet. Dock har jag bara gjort det strax efter eller nån timma efter att jag kört och inte urkopplat. Då har jag fått upp ca 12,30-12,45. När jag startar bilen ligger den på ca 14,7. Såg på en annan tråd att det fanns en statistik om batteriets nivåer vid dem olika stadierna. Dock inte för min bilmodell. Där fanns detta.
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 vol

Den verkstaden jag var på sa även att under 12,6 är för lågt. Bilia sa att jag var på gränsen och trodde det kunde bero på batteriet, Mechanum sa att den borde fungera ner till 11,8. Vet inte riktigt vad jag skall tro. Tacksam för svar!

Mvh
Eftersom du har fått flera bud så kanske du skulle prova själv? Det vill säga, åk till någon som har en batteriprovare. Det här är bara ett bildexempel. Det finns många modeller att välja på. Alltifrån "hobbymodeller" till riktiga verkstadsmaskiner med digital display, minne och utskrift etc. etc. https://www.esska.se/esska_se_s/Batteri ... 20310.html
Den mäter batteriet under belastning. Det kan ge helt andra (rättvisare) värden än att bara mäta rakt på. Med en sådan får man reda på vad batteriet går för.
Har du en 2010:a och originalbatteriet kvar kan det vara dags för ett byte, tre-fyra år vekar vad ett originalbatteri pallar.
Har du tillgång till batteriladdare så anslut den och se om värmaren startar med den inkopplad.
Och som sagt, ett batteri som är på väg att ge upp kan bete sig på olika sätt, ett volttal säger inte mycket om vad det klarar under belastning, minns gamla mobiltelefoner med NiCad batterier, kunde visa 85% tills det ringde, då dog de..

Mitt originalbatteri betedde sig tvärt om innan det gav upp i vintras, värmaren gick igång utan att knorra för att batteriet lyckades hålla spänningen uppe (vilket värmaren kollar på - CPM ska ha minst 11,3 volt) och drev värmaren utan problem, tror den kräver ca 3-5 ampere under drift, men då jag kom ut för att åka iväg och vred på startmotorn blev det kolsvart - fanns ingen ork alls kvar i batteriet.
Rådlös skrev:Eftersom du har fått flera bud så kanske du skulle prova själv? Det vill säga, åk till någon som har en batteriprovare. Det här är bara ett bildexempel. Det finns många modeller att välja på. Alltifrån "hobbymodeller" till riktiga verkstadsmaskiner med digital display, minne och utskrift etc. etc. https://www.esska.se/esska_se_s/Batteri ... 20310.html
Den mäter batteriet under belastning. Det kan ge helt andra (rättvisare) värden än att bara mäta rakt på. Med en sådan får man reda på vad batteriet går för.
Var faktiskt precis och testade på en OKQ8 station. Vet dock inte hur bra den var, den var från biltema. Jag hamna på 12,2 på denna och det var under "OK" och då hade jag precis kört 1-1,5mil(om det gör skillnad på mätningen). Så i vilket fall om värmaren inte startar pågrund av detta eller om det är någon annan anledning så förstår jag att jag måste ladda/byta batteriet. Får helt enkelt hoppas att det är därför den inte fungerar.
Senast redigerad av 1 CaptainVader, redigerad totalt 0 gånger.
P210 skrev:Har du en 2010:a och originalbatteriet kvar kan det vara dags för ett byte, tre-fyra år vekar vad ett originalbatteri pallar.
Har du tillgång till batteriladdare så anslut den och se om värmaren startar med den inkopplad.
Och som sagt, ett batteri som är på väg att ge upp kan bete sig på olika sätt, ett volttal säger inte mycket om vad det klarar under belastning, minns gamla mobiltelefoner med NiCad batterier, kunde visa 85% tills det ringde, då dog de..

Mitt originalbatteri betedde sig tvärt om innan det gav upp i vintras, värmaren gick igång utan att knorra för att batteriet lyckades hålla spänningen uppe (vilket värmaren kollar på - CPM ska ha minst 11,3 volt) och drev värmaren utan problem, tror den kräver ca 3-5 ampere under drift, men då jag kom ut för att åka iväg och vred på startmotorn blev det kolsvart - fanns ingen ork alls kvar i batteriet.
Jag är 99% säker att det är orginalbatteriet som sitter i. Jag köpte bilen i maj 2013, tvivlar på att batteriet har blivit bytt innan det och jag har heller inte bytt batteri. Kanske dum fråga, men har ingen aning - Går alla värmare på samma eller skiljer det sig mellan olika värmare när det kommer till hur mkt volt det skall vara för att värman skall kunna startas? T.ex. utgår alla från minst 11,3 eller finns det dem som går på högre eller lägre? Försökte få fram det på min bilmodell från dem olika mekaniker jag ringde, det var då jag fick dem där helt olika svaren.
Mitt minvärde enligt VIDA är åtminstone 11,3V se 7:e raden på skärmdumpen nedan "CPM - Lägsta tillåtna batterispänning 11,3 V"
Frågan är var batterispänningen kontrolleras, oxid, glappkontakt i något kontaktdon nånstans på vägen från batteriet kanske kan ställa till det.

Och om du bestämmer dig för ett nytt batteri så rekommenderas ett av typen AGM, de tål bättre de långa belastningscykler som dieselvärmaren utsätter det för, Biltema har det billigaste, ca 1600kr med fyra års garanti.
Bild
P210 skrev:Mitt minvärde enligt VIDA är åtminstone 11,3V se 7:e raden på skärmdumpen nedan "CPM - Lägsta tillåtna batterispänning 11,3 V"
Frågan är var batterispänningen kontrolleras, oxid, glappkontakt i något kontaktdon nånstans på vägen från batteriet kanske kan ställa till det.

Och om du bestämmer dig för ett nytt batteri så rekommenderas ett av typen AGM, de tål bättre de långa belastningscykler som dieselvärmaren utsätter det för, Biltema har det billigaste, ca 1600kr med fyra års garanti.
Bild
Ytterst tacksam för det svaret! Det enda jag har mätt är mellan "klumparna"(ingen aning vad det kallas) som man sätter på batteriet, har aldrig testat mäta efter ett par timmar eller liknande. Så på själva batteriet urkopplat har jag inte testat. Vet inte om det har betydelse, men det låter ju logiskt att om jag mäter efter eller strax efter en körning att jag får högre värden. Samt att det var mellan "klumparna" som sitter på batteriet. Den där generator grejen(kommer inte ihåg namnet) som genererar laddning vid körning kanske gör att lite högre värden visas också. Alltså, mina 12,2-12,4 är mycket högre än om jag skulle mäta efter jag kopplar ur batteriet i ett par timmar. Däremot kanske värmaren borde gå igång då jag väl har 12,2-12,4 i batteriet? Men sen går väl inte värmaren heller igång vid en viss temperatur såklart. Hmm..

I övrigt, tack för tipset om vilket batteri jag skall kika på när jag väl köper ett nytt batteri!
jwiss skrev:12,2 V direkt efter laddning låter mycket lågt, jag tror batteriet ej tar imot laddning som det ska (det är slut). Du kanske kan göra det bättre genom att ladda det fullt (14 V i en vecka eller så)
Tar det en vecka att ladda det fullt eller vad menar du? Har faktislt ingen aning hur länge man skall låta batteriet ladda, aldrig gjort det tidigare. Insåg inte hur viktigt det var förens jag börja rota kring mitt problem. Hade tänkt testa ladda det nu till helgen under en natt eller ett dygn då det blir så krångligt när man skall upp halv 6 på vardagarna. Är inte det tillräckligt för att testa om värmaren funkar efter det?
Sätt på en batteriladdare, sen testar du att köra värmaren. Funkar den då så är det bekymmer med batteriet eller dess laddning.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]