NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RolloJR
Tjabba.

Är ute efter en s40 T5 AWD. Vet att dom fick en facelift 2008 och allt vad den innebär.

Men vad skiljer årsmodellerna mer mellan?

Är en 04 "sämre" än en 06 tex?

Tänker att jag kan leva utan faceliften men som sagt är det nå mer skillnad mellan årsmodellerna? Barnsjukdomar som fixades tex?

Mvh.
Specifikt för awd, det tror jag inte. Men facelift är väldigt mkt tystare, lite trevligare känsla på mittkonsoll, förbättrat elsystem (finns från typ -07) och en del småfix.
Aux är standard från -08 och tillval från -07 (har jag för mej).

Vi har haft en v50 t5 awd inom "familjen" sen 2011 då jag köpte den, en -08 summum manuell som då gått 14. Nu har den gått 22, enda sakerna som bytts förutom service är bromsbelägg fram, kondensor till ac och så gav slavcylindern upp så kopplingen är bytt. I övrigt, inga problem.

S40/V50 har dock vissa egenheter, alla de jag haft har haft ungefär samma saker.
Rattvinkelgivaren uppskattar inte temperaturer kallare än -25. (Felkod på typ felaktig signal)
Samma gäller bältena fram (rullar inte tillbaka)
Dörrlåsen fryser fast i öppet läge om fettet i låskistorna inte är bytt.
Kablarna till bagageluckan på sedanerna går sönder.
Jag skulle inte betala väldigt mycket extra för en facelift just bara för att. Åker mycket i både en -06a och en -2011a. Ibland flera mil per dag i båda bilarna. Märker inte alls av att den nyare skulle vara tystare exempelvis. Båda bilarna tycker jag låter relativt mycket. Nu är det visserligen två V50, där mycket av ljudet kommer från hjulhusen bak. Kanske S40 skiljer sig på den punkten.

Jämför du en -05 mot en -08 skulle jag titta mer på skicket och välja den bil som verkar mest välskött. AWD växer ju inte på träd så det är inte direkt så att du kan välja och vraka.

Hur många inlägg med strulande elsystem har vi exempelvis sett de senaste åren på forumet? Det jag tror är att bilarna som har problemet redan är åtgärdade. Precis som de flesta andra "barnsjukdomar". De äldre bilarna har nu passerat 10 år på vägarna. I många fall är nog en 2008 med lite mer mil ett sämre köp än en 2005 med mindre mil på mätaren med tanke på merpriset du får betala för den nyare. Du får först och främst inte så mycket mer bil för pengarna. De pengarna du sparar kan du ha som buffert för fel som med största sannolikhet inte dyker upp. Och för andra fel som sannolikt även skulle dykt upp på den nyare bilen eftersom konstruktionen är i stort lika.

Enligt Dekras statistik är det miltalet som sliter på bilen. Åldern sliter i mindre bemärkelse. Ytskikt är ju en fråga om hur bilen är skött. Titta på skick, titta på mil. Och välj den bil som verkar bäst i förhållande till priset.
EN S40/V50 är i stort inget annat än just en S40/V50... OM du nu inte tittar på detaljer som AUX som den nyare bilen har.
Nja. Jag har ägt -04 och -05, och flera -08, det skiljer mycket i ljud. Lämnar man inte 50-skyltarna så nej, men på långturer så märks det.
Elen är inte åtgärdad på alla bilar tyvärr. (Kontakterna i a-stolpen)
Men en icke facelift inte en dålig bil, men när du ändå köper, försök få en nyare. (Det är väl så det fungerar)

Jag personligen skulle inte köpa utan aux, fmsändare är dåligt, andra lösningar för dyra.
Och försök få en med minst high performance, standardljudet är inte nåt att hänga i granen.
Jag håller med tdeimos, jag märker inte heller av någon skillnad mellan före facelift och efter facelift. Dock har jag märkt en skillnad i ljudnivå - främst från främre hjulhusen - efter hur långt den gått. En vän till mig har en hyfsat lågmilad 05'a, och jämför man hur den lät för några år sedan jämfört med min 12'a så tycker jag det är rätt likt. Dock har den bilen på senare tid blivit bullrigare (antagligen i takt som ljudisoleringen torkat ut/slitits?), vilket även ägaren noterat. Jag tycker mig även känna att min egen bil inte längre är lika tyst med sina 12000+ mil på mätaren som den var när jag köpte den. Jag tycker att det bara är att provköra ett intressant exemplar och sedan avgöra om man tycker den är okej. Försök dock att undvika de allra tidigaste, typ 2004-2005/6 då alla jag känner som haft sådana har haft en del problem. Bilarna verkar dock ha blivit betydligt pålitligare efter dess.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]