NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mraldrin
Hej! Jag har problem med min v50 t5 -06 där ratten/styrningen har låst sig helt o hållet. Jag kan inte ens rubba ratten. Normalt vid bogsering är det iaf muskelservo. Rattlåset låser upp sig o släpper ratten men sen är den helt stum. När jag startar hör jag hur den knorrar o kämpar med styrningen/servot för o sen ge felmeddelandet "styrservoservice erfodras". Problemet uppkom från ena dagen till den andra utan förvarning eller missljud eller dyl. Har kollat servooljan och nivån var lite låg, fyllde på men utan framgång. Inbillade mig att den stränga kylan senaste dagarna kunde spela in o har varmkört den en längre stund om något fryst. Inte heller det med någon framgång. Har någon varit med om liknande? Tips, idéer? Som det är nu så lutar det åt bärgning till verkstad då vägen dit inte är spikrak...
Fortsatt problem!
Blev bärgning till verkstad till sist. Lyckades få ratten/servot att släppa lite grann men vågade inte köra den till verkstaden. På verkstaden hittade man inget påtagligt fel utan fyllde på servooljan, luftade den o provkörde den. När jag hämtade den var servot bättre än någonsin. Idag på morgonen när jag skulle till jobbet högg det till igen o den blev extremt tungstyrd. Vid en skarp sväng lyckades jag knappt vrida ratten och höll på o hamna i diket. Det var minus 22 grader imorse. Finns det ingen som har varit med om liknande på sin bil, Volvo eller annat märke!? Vad finns det som kan frysa? Kan servooljan bli så påverkad av kylan att den ger den problematiken?
Tacksam för inspel!
Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]