NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieseltorsk
Hej på er!

Jag har en Volvo V50 D3 - 12 med nästan 12000 mil på mätaren.
Den senaste tiden har diselvärmaren börjat krångla. Kör jag en direktstart så går den kanske 10-20 minuter innan den stannar. Parkerar jag då bilen, så luktar det ganska snart oförbränd sur diesel inne i bilen. Försöker jag att återigen direktstarta värmaren så går inte det. Nästa gång jag startar bilen då den är kall, ryker det som attan!
Tidursfunktionen fungerar (oftast) men ibland missar den tiderna.
En verkstad har kollat över värmaren så mycket man kan göra utan att montera bort den. Gjort rent och kollat stiftet, inga konstigheter kunde de se. Batteriet är testat och det är bra. Har en monterad underhållsladdare.
Jag har under 2015 jobbpendlat mycket så värmaren har alltid fått gå sin fulla körtid, men nu vill den inte riktigt göra det längre.. :cry:

Har ni någon tanke om vad det kan vara för fel? Är det bara att bita i det sura äpplet och boka verkstadstid hos Volvo?

Tack på förhand!
/E
av akre
Går det att komma åt innehållet i en brännare utan att montera bort den? Jag skulle behöva ta en titt inuti min också....den sitter ju inte direkt lättåtkomlig. Dom är lätt beroendeframkallande de där värmarna.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Värmaren verkar vara ett känt och relativt vanligt förekommande problem på V50. Jag hade in min bil (V50 D2 MY11 16800 mil) på reparation av värmaren 29/12. Anledningen var liknande, den missade starttider, fläkten i värmaren lät på tok för mycket, rök fruktansvärt när den startade, ibland startade den dock inte alls... Visade sig med felkoder som fanns att fläkten hade gjort sitt. När värmaren demonterades (går inte att komma in i den annars) hittades en sprucken och helt igensotad brännkammare och en tempgivare som hade gjort sitt. Även glödstiftsilen byttes och den sedan tidigare felande fläktmotorn. Nu låter den knappt något alls, obefintligt med rök och lukt dvs fungerar precis som den ska :-)-)
av akre
Så den byttes inte mot en ny? Jag frågade Volvo verkstaden om de kunde renovera värmaren men de sade att de endast bytte till ny...
av dieseltorsk
fjohan82 skrev:Värmaren verkar vara ett känt och relativt vanligt förekommande problem på V50. Jag hade in min bil (V50 D2 MY11 16800 mil) på reparation av värmaren 29/12. Anledningen var liknande, den missade starttider, fläkten i värmaren lät på tok för mycket, rök fruktansvärt när den startade, ibland startade den dock inte alls... Visade sig med felkoder som fanns att fläkten hade gjort sitt. När värmaren demonterades (går inte att komma in i den annars) hittades en sprucken och helt igensotad brännkammare och en tempgivare som hade gjort sitt. Även glödstiftsilen byttes och den sedan tidigare felande fläktmotorn. Nu låter den knappt något alls, obefintligt med rök och lukt dvs fungerar precis som den ska :-)-)
Tack för inputen! Ja det låter som att min värmare har gjort sitt, med andra ord. :-(
Får man fråga vad kalaset gick på?
Funderar på om det är värt att ta det genom min bilförsäkring. Kan tänka mig att kostnaden för en utbytesvärmare + arbete går på en del.

/E.
Användarvisningsbild
av fjohan82
dieseltorsk skrev:
Spoiler »
Tack för inputen! Ja det låter som att min värmare har gjort sitt, med andra ord. :-(
Funderar på om det är värt att ta det genom min bilförsäkring. Kan tänka mig att kostnaden för en utbytesvärmare + arbete går på en del.

/E.
Jag betalade 7300:- för allt inkl arbete. De större drakarna här runt Stockholm skulle ha 6000:- enbart för att byta fläkten... :shock:
av dieseltorsk
fjohan82 skrev:
dieseltorsk skrev:
Spoiler »

/E.
Jag betalade 7300:- för allt inkl arbete. De större drakarna här runt Stockholm skulle ha 6000:- enbart för att byta fläkten... :shock:
Galet mycket pengar! :shock: Kunde du ta det på försäkringen?

Jag har nu allafall anmält det försäkringsbolaget. Återstår att se vad de säger om det.
Användarvisningsbild
av fjohan82
dieseltorsk skrev:
Spoiler »
Galet mycket pengar! :shock: Kunde du ta det på försäkringen?

Jag har nu allafall anmält det försäkringsbolaget. Återstår att se vad de säger om det.
Jag försökte inte ens...
av dieseltorsk
Kan i förbifarten nämna att jag kontaktade mitt försäkringsbolag och de startade ett ärende. Har lämnat in bilen på Skobes och de gjorde en check. Servicekillen sa att styrmodulen måste bytas ut och även lite annat inne i brännaren. Ev. slänga in en ny. Kommer väl att landa på runt 10.000:-, men får hoppas att Folksam tar det.
Servicekillen sa att värmaren är "sämre" på V50 än övriga modeller, mycket möjligt att det är så.
av timebandit
Vet inte om dom faktiskt är sämre men dom tidiga V50 har ju ingen möjlighet att stänga av Autoläget tex. Så mycket start stopp/korta körsträckor gör ju att värmaren sotar igen snabbt.
Ens körmönster påverkar värmaren väldigt mycket då.

Angående styrenheten så är den tyvärr ett ganska så vanligt fel att den blir defekt. Vad jag själv har lyckats läsa mig till i Eberspächers egna servicemanual och på andra ställen är att om man försöker starta värmaren för många gånger när den inte mår bra så kan styrenheten överhettas och bli defekt.
Troligen är det detta som händer så värmaren gör ett antal försök att starta innan den stänger av sig. Å detta upprepas ju sedan hela tiden. Samt att många försöker tvångsstarta den via direktstarten för mycket.

Tror problemet är lite tvådelat. Något känslig utrustning i/på värmaren samt fel körmönster/användarfel.
Hur många kör sin värmare fullt ut(direktstarten) minst 1 gång per månad tro? Det är vad Eberspächer själva och Volvo rekommenderar. Detta för att just undvika att den sotar igen osv.
Detta är jag själv väldigt noga med numera efter jag lagat våran värmare i 4 olika omgångar. Har även med hjälp av en person här på forumet monterat in en knapp/switch för att bryta säkringen till värmaren så man kan åka korta sträckor utan att värmaren skall autostarta och slitas å sotas igen.

Lycka till och hoppas verkligen du slipper ta denna stora kostnaden själv.

Tack för era tips. Jag ska nog våga mig[…]

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]