NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreasneuman
Har en V50 2.0d som indikerade om att partikel filtret krånglade. Felkod p2002. Köpte nytt filter och bytte samt fyllde på add vätskan. Men sen indikerar den fortfarande och går in i limpmode. Var upp på Volvo nu och skulle kolla pris på givaren ifall det var den sölm var trasig också. Dom sa att jag lärade in med bilen för att programmera om den efter filtret var bytt. Ligger det nån sanning i det ?
av HVTH
Jag har för mig att man måste manuellt tala om för bilen att filtret är bytt i VIDA. Kan ha fel dock, men har för mig det.
av timebandit
Ja, man måste ändra i ECM att man bytt partikelfiltet för att bilen skall veta/känna av det.

När man fyllt på additiv i ADM så skall även räknaren till den nollas! Det är en "simpel" räknare och ingen nivågivare som larmar vid låg nivå. Så har man fyllt på utan att nolla så tror bilen ändå att det är tomt.
av xaran
Jag lånar tråden lite.

Min förbrukning har höjts från ca0,52-0,55/m till ca 0,65-0,70/m och det känns som att det har att göra med filtret alt. trycksensorn (bytt 2014-06-xx). Nuvarande förbrukning kan ligga på 0,45l/m vid ca 90km/h på plan väg och så plötsligt hoppar den upp till 0,7-0,8l/m för sedan ligga där bra många mil.

Så mina funderingar var kring vad som händer om jag tar och rengör filtret för att sedan sätta tillbaka det. Måste jag in i ECM och säga åt bilen att ett "nytt" filter är på plats och nolla något?

Sedan så har jag läst att kaustiksoda kan vara effektivt att rengöra med, något att invända där? Filtret är vad jag förstår väldigt tåligt.
av SebbeMalmoe
Hur många mil ligger den på 0.7-0.8? Ca 2mil, går den lätt ryckigt?hur många mil kan du köra innan detta inträffar igen? Jag tror: bilen regenererar.

Hur gammal är filtret, dvs hur många mil har det gått och är det original?

Filtret samt additiv måste vid byte/påfyllning alltid nollställas i emd!
av xaran
Filtret ska vara bytt 2014-06-xx men om det var original, pirat eller beg vet jag inte. Jag har mätt upp 10 mil där förbrukningen var normal men regenereringen håller på bra mycket länge än 2 mil. Åkte 14 mil idag (7 mil enkel) och förbrukningen var mer än normal under hela eller iaf stora delar av resan.

Kan tillägga att det känns som att problemet kom nyligen. Tidigare har jag knappt tänkt på regenereringen. Känns som att den gick från 40 mil till konstant över en dag. Vet precis ut och kollade oljan och visst har nivån höjts ca 1cm på mätsticka. Bilen får nog allt bli ståendes tills att det är löst.
av xaran
Ursäkta dubbelpost, men det är bättre att sparka lite liv i en gammal tråd än att göra en ny om samma ämne imo. :)

Jag skruvade ner filtret, spolade ut det och nollade "räknaren" samt adaptionen. Efter det så har den konstanta regenereringen försvunnit och jag mätte upp ca 56 mil mellan de två senaste.

Men nu när jag var på väg hem från jobbet så fick jag upp "motorservice erfodras". Jag fick en känsla att meddelandet dök upp i backar och försvann när det vart planare väg. Meddelandet kom och gick 3 gånger. Jag kopplade in och läste av felkoder när jag kom hem och ECM(?) gav en felkod på "faulty particle filter".

Rätta mig nu om jag har fel, men det känns som att enheten tyckte att trycket vart för högt vid hög belastning?

Jag nollade koden och åkte ut på en provrunda och körde i vår lokala "mördarbacke (6 grader lutning i ca 3 km) men fick inte fram felkoden..

56 mil mellan regenerering och en felkod för felaktigt partikelfilter går inte ihop för mig. Är det någon som har åkt på samma problem?
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS