NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min S40 T5:a 2004/5 har sedan ett par veckor börjat tappa bränsletillförsel eller tändning under någon sekund ibland. I går tändes en gul motorlampa. Såg i ett annat formum här att man byter bränslegivare, är detta dyrt om det är det som är felet?
Kolla felkoder först.

Jag pröjsade volvoverkstaden 1 633:- för sensor och byte.

2600:- betalade jag senare för byte (sköljning) av automatlådeolja.
Den gick SÅÅÅ mycket mjukare och finare i lådan efteråt och hitills har den dragit 2dl/mil !!!! mindre i stadstrafik
Pippolei skrev:Kolla felkoder först.

Den gick SÅÅÅ mycket mjukare och finare i lådan efteråt och hitills har den dragit 2dl/mil !!!! mindre i stadstrafik
Var sköljde du lådan ?
Pippolei skrev:Kolla felkoder först.

Tack för tipset!
Nu har jag manuell låda så det sista är kanske inte aktuellt.

I går slocknade motorlampan efter ha varit tänd i 2 dagar. Skumt. felkoder brukar ju inte släcka sej själva, såvida den inte bara visar aktiva felkoder.
janne6304 skrev: Tack för tipset!
Nu har jag manuell låda så det sista är kanske inte aktuellt.

I går slocknade motorlampan efter ha varit tänd i 2 dagar. Skumt. felkoder brukar ju inte släcka sej själva, såvida den inte bara visar aktiva felkoder.
Min bil tappade oxå gasen ibland men jag fick aldrig någon motorlampa som tändes.
Jag köpte en OBDII manick och hade igång medans jag körde (kostade 200kr på nätet).
Felkod för fel på bränsletrycket fick jag först efter ett par dagar och vid en längre tur på ca 30-40 mil, vilket pekade på bränsletryckssensorn.

Efter bytet har allt varit frid och fröjd :D men jag antar att lådan tog lite stryk av alla gånger vid fullt gaspådrag som trycket försvann för att sedan komma tillbaka med full kraft, försvinna igen och sedan tillbaka igen ,
vilket jag tror gjorde att lådan gick lite onormalt efter bytet av sensorn.

Men efter oljebytet i lådan så går den som ny igen! :-)-)
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?

Returfjädern i dörrlåset har g&ari[…]